”Socialt entreprenörskap är redan på väg ut – här är nästa steg”

Först skulle företag bara tjäna pengar och strunta i resten. Sedan kom de sociala entreprenörerna som ville rädda världen genom att skänka bort överskottet. Nu är det dags att ta nästa steg.

Häromdagen åt jag lunch med den förste svenska sociala entreprenören av dem alla: Stefan Krook. Jo, det är vi på Veckans Affärer som en gång utnämnt honom till det.

Efter att han grundade uppstickaren teleoperatören Glocalnet år 1997 hamnade han efter några framgångsrika år i existentiell kris. Han var uppenbarligen en duktig innovatör och entreprenör, men hur kunde han också hitta ett sätt att skapa meningsfull samhällsförändring?

Entré stiftelsen Good Cause år 2005 med uppdrag att skapa företag som bland annat God Fond och God El, bolag där hela avkastningen skänks till välgörenhet.

Och affärsidén har fungerat utmärkt, hittills har Good Cause levererat över 50 miljoner kronor till välgörenhet. Vilket förstås är bra.

Men inte bäst, om du frågar Stefan Krook i dag.

Läs hela Ulf Skarins spaning på vår premiumsajt VA Insights:

 

Prova Veckans Affärer Insights gratis i 30 dagar


Är du redan prenumerant? Läs här!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.