ANNONS

Behovet av försäkringsskydd ökar: AXA flyttar fram sina positioner i Norden

Behovet av försäkringsskydd världen över ökar. Det drivs av allt från cyberkriminalitet, förändrade ekonomiska och sociala faktorer, terrorism, till global uppvärmning och geopolitisk oro. Men även den snabba teknologiska utvecklingen, med självkörande bilar och fenomen som delningsekonomi, kräver nya försäkringslösningar.

Den globala försäkringskoncernen AXA satsar och breddar sin verksamhet i Norden.

“Genom AXA’s förvärv har vi nu en nordisk AXA-plattform. Det gör att vi kan erbjuda försäkringslösningar till våra samarbetspartners i hela norden och även globalt”, säger Lars von Sivers Lindmark, Nordenchef på AXA Partners.

I slutet av 2015 förvärvade AXA försäkringsbolaget Genworth Lifestyle Protection och tre år senare XL Group, båda med stark närvaro i Norden. Inom koncernen hamnade förvärven inom bolagen AXA Partners respektive AXA XL. Det har gynnat koncernens ambitioner här i Norden. Bolagen kompletterar varandra produktmässigt väl, där AXA Partners är mer inriktat på konsumentförsäkringar, medan AXA XL fokuserar på företagsförsäkringar.

AXA

AXA är ett franskt multinationellt försäkrings- och investmentbolag som har verksamheter på alla kontinenter. 2017 omsatte man över 100 miljarder euro. Tidningen Forbes rankar AXA till världens 27:e största publika bolag 2017. Koncernen har runt 200 000 anställda, varav 200 i Norden.

Läs mer här!

”AXA verkar på en global marknad. I takt med ökande och allt mer komplexa krav från våra globala och regionala kunder har vi sett ett behov av att stärka vår närvaro på̊ viktiga marknader, däribland Norden”, säger Lars von Sivers Lindmark.

Nu pågår arbetet med att skapa synergier mellan de båda organisationerna och samtidigt bredda koncernens erbjudande i Norden.

Bygga servicemodell

Inom försäkringsbranschen har försäkringsbolag och försäkringskund traditionellt bara kontakt vid en skadereglering. Övrig tid är relationen ofta passiv. Detta vill AXA ändra på.

”I dagens värld måste vi vara mer relevanta och gå från `Payer to Partner´ genom att ställa om till mer av en tjänste- och servicemodell”, säger Peter Wullimann, Nordenchef på AXA XL, och fortsätter:

”Vi fortsätter att fokusera på att erbjuda en leverans som går bortom mer än att bara betala ut pengar. Vi ska leverera ett koncept, ha en relation med kunden och skapa ett mervärde.”

Men AXA vill också arbeta mer proaktivt – och göra insatser innan skadan sker.

”I dag har många en begränsad riskuppfattning vilket gör dem reaktiva. Här ska vi flytta fram positionerna och arbeta förebyggande, både för konsument och företag,” säger Lars von Sivers Lindmark.

Utnyttja digital mognad

Den nordiska marknaden har en jämförelsevis hög digital mognad och kunderna betraktas som ”early adopters”, villiga att testa ny tjänster. Det vill AXA utnyttja.

”Det finns en mycket stor kompetens och många innovativa lösningar inom AXA-koncernen som vi kan ta hit. Samtidigt har Norden en unik digital infrastruktur och hög innovationsgrad. Nu kan vi låta dessa samverka och därför använda Norden som en digital laboratoriemarknad för nya lösningar och distributionsmodeller”, avslutar Lars von Sivers Lindmark.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.