Daniel Ek, Spotifys medgrundare och vd Fotograf: Henrik Montgomery/TT

Spotify snuddar vid miljardvinst – och köper två bolag

Spotify rörelseresultat för fjärde kvartalet i fjol är överraskande starkt: 94 miljoner euro. Dessutom köper musikstreamingföretaget två podcast-bolag.

Rörelsevinsten, på motsvarande knappt 1 miljard svenska kronor, är den första hittills för musikbolaget.

Förra året, under samma kvartal, redovisade Spotify istället en rörelseförlust på 87 miljoner euro.

Resultatet var även bättre än snittestimatet från 18 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, som låg på ett rörelseresultat på -16,4 miljoner euro.

För helåret 2018 redovisar Spotify dock en rörelseförlust på 43 miljoner euro.

De operativa kostnaderna gick ner 17 procent i fjärde kvartalet. Spotify hänvisar även till att kursnedgången i det fjärde kvartalet gav en positiv påverkan på bolagets resultat, exempelvis i form av lägre sociala avgifter med koppling till optioner. Resultatet skulle dock ha blivit positivt oavsett detta, betonar bolaget.

Spotifys intäkter uppgick till 1.495 miljoner euro (1.149), jämfört med snittestimatet på 1.503 miljoner euro, enligt Infront Data.

Antalet premiumabonnenter steg till 96 miljoner jämfört med 87 miljoner i slutet av tredje kvartalet.

Bruttomarginalen i det fjärde kvartalet låg på 26,6 procent, högre än bolagets egna guidning om 24-26 procent.

Aktien stiger runt 1 procent i Wall Streets förhandel.

Samtidigt meddelas att Spotify köper podcast-bolagen Gimlet och Anchor. De finansiella detaljerna är inte inte klara. Men enligt Recode, som skrev om affären innan den offentliggjorts kan prislappen för Gimlet ha varit omkring 1,8 miljarder kronor.

Läs mer: Trend: Hollywood och streamingjättar jagar innehåll – köper upp poddar

"Med hjälp av Gimlet och Anchor kommer Spotify nu att bli världens ledande podcast-publicist med fler program än något annat företag. De här tillväxtområdena gör att vi har potential att fördubbla vår marknad. Och inget annat globalt företag är lika fokuserat på bara den här saken – ljud – som Spotify är", skriver Daniel Ek på den egna sajten.

Läs även: Historien om Spotify: ”Det går nästan inte att mäta värdet av deras framgång”


Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.