”3D-printad whisky” vill slå sig in på marknaden

En riskkapitalfinansierad ”whisky”-tillverkare från San Francisco vill få upp tempot i branschen. Deras dryck lagras bara i 24 timmar.

Vanligtvis vill whisky- och whiskey-tillverkare lyfta fram sin långa historia, sin traditionstyngda tillverkning och hur lång tid deras drycker lagras.

San Francisco-bolaget Endless West gör tvärtom med sin "whisky" som började säljas i slutet av 2018 till utvalda barer och återförsäljare för 300-500 kronor flaskan.

Glyph, som deras dryck heter, lagras bara i 24 timmar och är tillverkad i ett labb. Produktchefen föredrar, enligt The Economist, att kalla drycken för "3D-printad whisky". Glyph får sina smaker från molekyler som hämtas från plant– och jästextrakt som sedan tillsätts spriten.

Men enligt Endless West, som har tagit in drygt 100 miljoner kronor i riskkapital, är deras dryck minst lika bra som whisky som har lagrats betydligt längre. Ett litet aber är dock att de inte får kalla den för "whisky" i USA på grund av sättet den tillverkas på, skriver The Economist. 

Fördelen med Glyps tillvägagångssätt, från en tillverkares perspektiv, är att kostnaderna för produktion och lagring minskar avsevärt när tiden kan kortas ned från många år till bara 24 timmar.

Den syntetiska whiskyn för tankarna till exempelvis Impossible Foods, som ligger bakom en produkt med labbodlat kött. Endless Wests vd Alec Lee tycker jämförelsen är rimlig, säger han till Wall Street Journal:

"Kärnan i vad vi gör är något liknande", säger han.

Han jämför sin produkt med elektronisk musik.

"Ett tag avskydde folk idén att det gick att göra konst med en dator. 'Vad kommer hända med alla artister?' Men nu är de sakerna konst och det finns fortfarande folk som spelar fiol", säger han till Wall Street Journal.

Men alla låter sig inte övertygas.

"Det ser inte rätt ut. Det smakar inte som whisky. Det är riktigt vattnigt. Nästan syntetiskt", säger en barägare till The Economist.

Wall Street Journal, som var den första tidningen att smaka Glyph, är dock någorlunda positiva till smaken.

"Den verkade sakna någon outsäglig, essentiell, whisky-kvalitet, jag kunde inte sätta fingret på exakt vad, men jag gillade den", skriver reportern.

Läs även: Kändisarnas blödande veganburgare Beyond Meat till börsen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.