Så brädade han konkurrensen i ”världens hårdaste yrke” – slog alla rekord som dammsugarförsäljare

Efter nära 20 år avslutade Ove Sjögren från Ludvika karriären med vinst varje år i alla nationella och internationella säljtävlingar i vad som kallats “världens hårdaste yrke”.

Ofta sex sålda dammsugare per dag och mer försäljning än hela Electrolux filial i Ludvika tillsammans. Och en karriär där Ove Sjögren under nära 20 år på raken varje år vann alla nationella och internationella tävlingar för att sedan likt en obesegrad gladiator dra sig tillbaka. 

Så hur kunde just Ove Sjögren bli en så duktig dammsugarförsäljare trots att han långtifrån var ensam om att sälja även sena kvällar och in på helgen? 

En förklaring är att han likt en mästare på att lägga pussel aldrig förbisåg en enda detalj. 

“Intrycket du skapar under de första 20 sekunderna avgör om det blir försäljning. Så de små detaljerna ger de stora resultaten. Därför måste du ha rätt argument för varje givet ögonblick”. 

Dammsugarförsäljare är lite av sinnebilden av det hårdaste och mest otacksamma av försäljarjobb. Knacka dörr och försöka sälja en produkt för flera tusen, som redan alla hushåll äger. 

Redan första året slog Ove Sjögren rekord och året därpå hade han kommit upp i totalt nära 900 dammsugare. 

Då det efter tredje året var dags för att ta emot briljantmärket vid slottet Hofburg i Wien hade han för länge sedan passerat kravet på 990 sålda dammsugare under tre år. 

Det var inte bara att Ove Sjögren var en mästare på att finna rätta argumenten och max 1-2 gånger per månad inte kom innanför dörren. Stenhårt slit gjorde att han, lagom till när säljkompisarna vid Ludvika-filialen intog morgonkaffet, många gånger redan hunnit sälja första dammsugaren för dagen, 20 mil bort. 

Precis lika duktig som han var på att slita var han på att stänga av då han alltid lyckades vinna Electrolux numera legendariska internationella säljtävling “The Gun” där de främsta tävlande fick ta med sig familjerna till lyxhotell i alltifrån Florida, Jamaica och Barbados till Acapulco. 

Men ingen var så bra som just Ove Sjögren. 

En bidragande orsak var att han hittade på egna sätt att vidareutveckla Electrolux säljmodell. En annan att han skrev ned varje bra säljargument i en bok som snart blev proppfull. En tredje att han satte heder och ära på spel i att ge support utöver det vanliga. 

Det yttrade sig dels genom att han klistrade in lappar i dammsugarna med namn och telefonnummer, dels genom att han aldrig lät några klämmor som signalerade serviceärenden bli stående vid filialen. 

Ryktet om den höga serviceviljan spred sig snabbt men kom sedan ett explodera då han med hjälp av sonen hyrde ett sportflygplan för att hjälpa en dam som bodde utanför en by i Mora och hade fått problem med sladdvindan. 

Då damen frågade om serviceärendet inte skulle bli väldigt dyrt med tanke på att han flög dit blev svaret att “det bjuder jag på så länge du lovar att berätta det för alla grannar”. 

Snart hade han sålt dammsugare till hela byn och Electrolux interntidning skrev om “flygande Sjögren”. 

När en kund i Älvdalen fick problem och berättade att han brukar stiga upp 6 på morgonen trodde denne knappt sina ögon när Ove Sjögren stigit upp i ottan och trots avståndet på 20 mil bankade på dörren prick klockan 6. 

En ytterligare förklaring till försäljningsframgångarna var en slags cirkelmetod som började med att systematiskt bearbeta den äldre generationen vid ortens ytterområden och när ryktet hunnit sprida sig gick försäljningen smidigt till utflugna barn närmare centrum. 

Likt många andra säljare drevs han av övertygelsen att sälja det han tror på, men om exempelvis sladdar började spricka blev han så förbannad att han skällde ut fabrikören vid Electrolux i Västervik. Flera fabriksbesök bidrog också till att han inte bara lärde sig alla fördelar med maskinerna, utan också allt om konkurrenternas nackdelar. 

“Så fort jag såg vilken dammsugare man hade visste jag omedelbart vad man inte gillade med maskinen.” 

Han kunde exempelvis peka på att en konkurrent får hål i plasten när dammsugaren dras för hårt över tröskeln och därmed passar bättre till att dammsuga bilen eller sommarstugan med. 

Han hade för vana att ringa på med korta och “glada” signaler och när dörren öppnades backade han ett rejält kliv för att sedan utifrån övertygelsen om att intrycket de första 20 sekunderna avgör ta ett kliv framåt och ta i hand. 

Även om han kunde bli irriterad om han hade en dålig dag och inte hade sålt en enda dammsugare när klockan hunnit bli 3 på eftermiddagen lät han sig inte nedslås, utan arbetade efter mottot “ju fler nej, desto närmare ett ja.” 

Ett av rättesnörena var att aldrig lova runt och hålla tunt och enligt argumentationen att vi har fått två öron och en mun lyssna dubbelt så mycket som han pratade. 

Även om han efter alla kaffestunder närmast gick runt hög på koffein sade han aldrig nej till ännu en kopp och chansen att lära känna potentiella köpare på djupet. Visade samtalen att ekonomin var kärv fanns alltid smidiga avbetalningsplaner till hands. 

Argumentet om att säljare som dyker upp i fina bilar ger fel signaler köper han inte, utan kom propert klädd i fin Mercedes parkerad väl synlig från dörren. 

“Jag sade att det krävs en fin bil för den som säljer de bästa produkterna och avverkar många mil per år.” 

Framgångarna gjorde att det var mer regel än undantag att han och två japaner som var de främsta  konkurrenterna årligen bjöds in till samtal med den numera bortgångne legendariske Electroluxchefen Hans Werthén, också han bördig från Ludvika, den lilla industriorten i södra Dalarna. 

“Han brukade alltid säga att dammsugarförsäljare har världens hårdaste jobb. Jag hade ingen fast lön, utan allt var provision” 

Så hur började vägen till dammsugarförsäljare egentligen? 

Född i Falun flyttade han med familjen till Ludvika i tonåren och Ove Sjögren började tidigt som målarlärling. 

Då han träffade sin blivande fru och skulle “skriva till kungs” för att få gifta sig med henne i unga år undertecknade pappa dokumentet på ett villkor. Att han aldrig skulle behöva ge en krona till sonen. 

Då lärlingslönen gjorde det svårt att räcka till hyran vek pappa inte en tum, utan familjen fick bidrag av socialen fram tills dess att Ove Sjögren var en färdigutbildad målare. 

Den höga arbetsmoral han sedermera visade som säljare gjorde sig även gällande som målare. 

“Jag jobbade dag och natt och tjänade bra med pengar.” 

Efter två decennier där han drog in så mycket pengar att Svenska Målareförbundet utfärdade böter för att han målade så mycket att modellen med ackord vändes upp och ned rev han sönder LO-boken i protest och sade: 

“Även om jag får livnära mig med att städa trappor tänker jag aldrig mer dra ett penseldrag åt er.” 

I samma veva gjorde slumpen att han vid ett brådskande målarjobb för en norrlänning som hade flyttat in till jobbet som filialalchef för dammsugarförsäljningen utförde ett så bra arbete att han ville ge honom jobb. 

Då han följde med ut på fältet, och blev tveksam då det mest tycktes handla om att dricka kaffe med  hemmafruar, fick en demonstration av Hilding Holmqvist som senare kom att driva Pite Havsbad-koncernen honom på andra tankar. 

Efter legendariska säljskolan Electrolux Business School gick jobbet omedelbart så bra att han nästan fick nypa sig i armen. 

Snart blev det fina bilar och hus med swimmingpool i källaren, men pappa som arbetade som linjemästare vid Televerket i Borlänge lät sig inte blidkas utan bemötte sonens framgång med avundsjuka. Den redan kyliga relationen blev om möjligt än kyligare då Ove Sjögren svarade: 

”Jag skulle kunna sälja skosnören och ändå tjäna dubbelt så mycket som dig.” 

Idag ger stjärnsäljaren 50 procent av äran åt frun då hon outtröttligt agerat bollplank för att han skulle kunna slipa argumentet och hjälpte honom även att hålla järnkoll på  ärenden. 

Då Electrolux Business School mer eller mindre var obligatoriskt för den som ville bli chef i koncernen och Ove Sjögren var den bäste blev han tillfrågad om att bli alltifrån filialchef till regionchef, men tyckte att jobbet som dammsugarförsäljare var så fritt att han inte var beredd att ge upp det. 

Tre år innan han slutade skulle han överträffa sig själv genom att klara briljantmärket på ett år i stället för tre, men då han var uppe i 866 maskiner gjorde allt staplande av maskiner att en disk gick av i ryggen och den skadan plågas han av än idag. 

“Jag tror egentligen inte att jag var den bäste försäljaren, utan snarare arbetade hårdare och mer systematiskt än andra.” 

Den legendariske säljaren menar att det vanligaste felet säljare begår oavsett vad man säljer och i vilken tidsera är att misslyckas med att vinna kundens förtroende. 

“Då är det kört från start och du kommer inte ens innanför dörren.”

Läs även: Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.