AI-förvaltaren Sigmastocks spänner bågen och siktar på Europa: "Vi vill rida på vågen"

Sigmastocks siktar på att erövra Europa med sitt koncept. Ett norskt samarbetsavtal har redan tecknats och fler diskussioner om samarbeten både i Sverige och utomlands förs.

"Det finns många breda sparverktyg men vårt aktieverktyg är unikt i Sverige och utomlands. Vi vill rida på den vågen", säger grundarna Mai Thai och Nanna Stranne.

Ifjol toppade de finanskategorin när Veckans Affärer utsåg Sveriges främsta Supertalanger.

Nu riktar de blickarna mot bland annat Holland, Frankrike och Storbritannien.

"Det som är viktigt för oss är att befolkningen är öppen för nya digitala lösningar, att finansbranschen har nått tillräckligt långt, att det finns bra aktörer att samarbeta med, samt att nödvändiga förutsättningar är på plats, exempelvis lågt courtage", säger de.

Det Göteborgsbaserade fintechbolaget startade 2014, som en reaktion på en ineffektiv, trög och icke-transparent finansvärld.

Affärsidén, som bygger på att utnyttja den digitala tekniken för att kapa bort fondförvaltarnas avgifter och ge spararna makten över sina aktieplaceringar, har nu fått luft under vingarna. Tillväxten går i turbofart. Men från låga nivåer.

Omsättningen tredubblades till 814 000 kronor 2017. I fjol steg den månatliga omsättningen med 400 procent, och ligger nu på ca en kvarts miljon kronor.

Den takten väntas bestå, enligt duon.

Under 2018 lanserades två stora samarbeten, ett med Skandiabanken, och ett med norska SpareBank 1 utöver de befintliga med Nordea och Nordnet och flera dialoger förs, även utanför Norden, uppger de.

Ambitionen är att hjälpa människor till ett bättre sparande.

"Nu är hela branschen väldigt öppen för att utvecklas. Det finns en vilja att erbjuda våra produkter, vilket är ett bra sätt för oss att nå ut", konstaterar de.

När bolaget drog igång var fintech ganska nytt. Sedan dess har transparenskraven och digitaliseringen ökat och fintech exploderat, vilket tvingar bankerna att tänka om.

Läs även: Robotrådgivarna stod emot i höstas på skakig börs

"De har insett att nya värden efterfrågas, att de behöver hänga med och ligga i framkant för att behålla kunderna. Nya produkter och aktörer har ökat", säger Mai Thai.

Sigmastocks egenutvecklade digitala analysverktyg för privatpersoner räknar fram aktieplaceringar utifrån den strategi spararna väljer. Månadskostnaden för att använda verktyget är 19-99 kronor beroende på grad av funktionalitet. För att det ska löna sig för spararen krävs ett sparkapital på 15 000 – 20 000 kronor, uppger de, och motsvarande cirka 40 000 kronor i länder som Nordamerika där aktierna är dyrare. Målet är att erbjuda en så prisvärd produkt som möjligt.

"Över dessa summor är det alltid billigare att välja vårt verktyg framför aktiv fondförvaltning på lång sikt", säger Nanna Stranne.

Bägge trycker på vikten av att verktyget är enkelt. För många utgörs den stora tröskeln av att komma igång och skapa sin strategi, som kan vara att satsa på utdelningsaktier med hög direktavkastning, att exkludera olje- och gasbolag etc, det vill säga det som är viktigt för respektive placerare. Därefter kan man välja hur ofta man vill få en notis med en beräkning på att justera portföljen.

Bolaget fokuserar inte alls på hur marknaden går utan helt och hållet på hur företagen går.

"Det unika är att vi och våra kunder kan se hur själva strategierna hade gått jämfört med index. Hur det gått för våra kunder vet vi däremot inte, eftersom kunden gör aktieköpen själv. Men våra beräkningar pekar på att det i snitt har gått väldigt bra", säger Nanna Stranne.

Bolaget har dessutom precis utvecklat en produkt för att hjälpa kapitalförvaltare i framför allt medelstora och relativt små företag, som redan används av ett antal företag.

"Det är ett suveränt verktyg som underlättar screening för att hitta nya aktier och skapar en bättre överblick av portföljerna. Vi vill hjälpa förvaltare att ta bort manuellt arbete som görs i dag. Finessen med vårt screeningverktyg är att man kan leta runt bland fler parametrar", säger Mai Thai.

Utifrån vald strategi går det att leta bolag utifrån hög vinstmarginal, låg skuldsättning, hög utdelning etcetera och det går att få en överblick inte bara över vad som ägs, utan av aktiesammansättningens totala vinstmarginal och hur mycket innehaven bidrar till avkastningen.

"Många verktyg som finns för finansiella aktörer ser relativt komplicerade ut, det är mycket blink och stora skärmar, men idag är vi bortskämda med bra UX och vill ha en enkel upplevelse", säger Nanna Stranne.

Läs även: Nordnet-avhoppare tar bankapp för unga till Sverige

Målet är att fortsätta växa i dagens fart och expandera till fler banker.

"En stor del av kundbasen är privatkunder. Tillsammans med bankerna kan vi ta fram unika upplägg för deras kunder, även private banking-kunder har kommit på tal", säger Mai Thai.

Även om omsättningen ännu inte är uppe i några stora siffror är resan fantastisk.

Fokus ligger helt på att skapa bra prisvärda produkter och fortsatt tillväxt. Hittills har bolaget fått bra stöd från ägare och investerare.

"Det är klart att vi vill ha ett positivt kassaflöde, men vårt mål är att skapa så bra produkter som möjligt. Eftersom konceptet är skalbart vill vi mer trycka på tillväxt", säger de.

Förra året steg förlusten till 4,2 miljoner kronor från 3,4 miljoner kronor året innan.
"Vi skulle kunna nå break even nu, men fokuserar på att använda försprånget till att växa."

Läs även: Storbankens ordförande: 10 000 medarbetare ersätts av robotar inom fem år

I dag är de runt 10 anställda. Under första halvåret räknar de med att vara uppe i 15. Hittills har de dragit in 11 miljoner kronor i nytt kapital. Utöver grundarna, där även Carl Lindberg, tidigare professor i finansiell matematik på Chalmers, ingår är de största ägarna Chalmers Ventures, Ruty Invest, Lena Apler, Bo Mattsson, Qamcom Ventures och Stena Finans.

Vad har ni dragit för lärdomar?

"Att alltid vara väldigt kundfokuserade, ibland har vi fokuserat för mycket på det tekniska för att få det snyggt, och fått backa tillbaka lite. Det är viktigt att förstå befintliga och nya kunder."

Vad är det i ert koncept som lockar?

"Transparensen, att vi ändrat produkten allteftersom, att man i realtid kan testa hur strategin skulle ha gått, att vi har etiskt urval och att kunderna inte behöver göra så mycket själva."

Blir det fler investeringsrundor?

"Säkert."

Vad har varit roligast?

"Att få vara med om en sådan här resa är ett privilegium. Jag älskar det, att få respons från kunder, att bygga vårt team, att hela tiden få lära sig nya saker och framför allt få vara med och förändra finansbranschen", säger Nanna Stranne.

Och tuffast?

"Vår affärsmodell bygger på ett stort antal kunder för att gå runt. Att det skulle fungera var inte självklart i början. Då visste vi inte om marknaden var mogen för oss. Nu har vi bevisat att det går", avslutar Mai Thai.

Fotnot: UX står för User Experience. En UX designer jobbar bland annat med interaktionen mellan kunder och produkten/tjänsten.