ANNONS

Efter kritiken mot Bokmässan: Maria Källsson om att hantera drev i sociala medier

Vart tog det fria ordet vägen? Maria Källsson berättar om tiden som ansvarig för Bokmässan och hur du som chef kan hantera drev i sociala medier.

I en tid då en enda felformulering kan göra dig arbetslös är det lätt att drabbas av tunghäfta. I veckans avsnitt av PåJobbet pratar Maria Källsson, vd på Tillväxt Linköping, om tiden som ytterst ansvarig för Bokmässan 2017. Hon berättar bland annat om hur hon hanterat drev i sociala medier, både som ledare och privatperson.

2017 blev Bokmässans mest utmanande år hittills. Tidningen Fria Tider tilläts ställa ut på mässan och beslutet resulterade i att två läger bildades. Ena sidan ville förbjuda Fria Tider, eftersom de ansågs "stödja högerextremism" och det andra lägret ville att tidningen skulle få ställa ut på grund av stödet i den svenska grundlagen.

"Vi kunde få påhopp såsom att vi normaliserade rasism och nazism", berättar Maria Källsson.

Tvingades till ett beslut

Bokmässan med Maria Källsson i spetsen tvingades till att fatta ett beslut som resulterade i ett tufft mediedrev.

"Det första vi gjorde var att se till att beslutet som vi tog förankrats både uppåt och nedåt i organisationen. Sedan skapade vi ett beslutsträd och en omfattande Q&A till våra anställda. På så vis kunde de anställda svara på frågor och förklara för allmänheten, utan att själva behöva dela åsikt med organisationen", berättar Maria Källsson.

Idag jobbar Maria Källsson inte längre kvar på Bokmässan och den nya ledningen för mässan valde att inte låta Fria Tider ställa ut 2018. Drevet mot bokmässan försvann och nu kan hon konstatera att retoriken har förändrats.

Frångick principen om det fria ordet

"Den grupp som jobbar med Bokmässan idag valde att inte hålla fast vid vår princip om att alltid stödja det fria ordet. Jag har respekt för deras beslut, då bakgrunden till beslutet baserades på hur oerhört tufft det var för organisationen att behöva hantera drevet i tidningarna och på nätet i stort."

"Den debatten borde ju vara minst lika stor, att man kringgår lagen till förmån för kritikerna på internet." säger Johan Segergren i avsnittet.

"Ja, precis hela det här med det fria ordet – var tog det vägen?" tillägger Kristina Vallin.

I veckans avsnitt av PåJobbet diskuteras vidare hanteringen av drev i sociala medier utifrån ett ledarskapsperspektiv. Hur man bör låta sig bottna i sina åsikter och på så vis känna sig säker i sitt ställningstagande. Allt detta och många fler matnyttiga tips!


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.