Hoppa till innehållet

Kodknack på schemat

Han har sett till att öka matematikkunskaperna hos barn och ungdomar. Nu vill han att det ska knackas kod i stugorna.
Johan Wendt är den sociala entreprenören som hjälper Sverige in i framtiden.

LÄRANDE I CENTRUM. Johan Wendt har grundat Mattecentrum, en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik. Med Kodcentrum vill han lära svenska barn och ungdomar att programmera.
LÄRANDE I CENTRUM. Johan Wendt har grundat Mattecentrum, en ideell förening som erbjuder gratis hjälp i matematik. Med Kodcentrum vill han lära svenska barn och ungdomar att programmera.Foto: CHRISTINE OLSSON / TT

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 459kr/mån

spara
1180 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 321 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Ta del av villkoren

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

Prenumerera utan bindningstid?

Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.

Dagens industri är en del av Bonnier News.

Innehåll från MazdaAnnons

Hyllar fyrhjulsdriften – på el: ”Får lite V8-känsla när jag kör”

Ulf Jonsson gör långresor med tungt släp minst två helger i månaden på de mest krävande svenska vägarna.

Med Mazdas flaggskeppsmodell, laddhybriden CX-60, har han aldrig stött på bekymmer.

– Vi har aldrig gått bet. Fyrhjulsdriften i kombination med den starka motorn gör att jag inte ens behöver slå på offroad-läget, säger han.

EXTERN LÄNK: Mer om Mazda CX-60 – se erbjudandet här

Just den här helgen är stockholmaren Ulf Jonsson i Stora Blåsjön och åker skoter. Han och frun brukar regelbundet åka hit eller till Edsbyn i Hälsingland. På vägarna till Stora Blåsjön som ligger i norra Jämtland, krävs det en stark och pålitlig bil.

– Fyrhjulsdriften måste vara väldigt bra. Man vill inte börja sladda i backar med skotersläp. Dessutom behövs en stark motor, vilket Mazda CX-60 med sina 327 hästkrafter definitivt har.

Samtidigt upplever Ulf Jonsson att bilen är bränslesnål sett till sin storlek.

– Nu när jag körde upp till Stora Blåsjön mitt i vintern med dubbdäck och skoter på släpet drog den 0,8 liter per mil. Han behöver inte jobba så mycket i uppförsbackar, och jag får lite V8-känsla när jag kör.

Till vardags driver Ulf Jonsson eget företag i byggbranschen och han tar ofta bilen till jobbet. Han köpte Mazda CX-60, sin tredje Mazda, i oktober. När det blev dags att köpa nytt letade han efter en stark laddhybrid som skulle passa hans körmönster.

– Att köra helt på el var inte aktuellt för våra vanor. Jag tittade på tre modeller från andra tillverkare men den starka motorn, fyrhjulsdriften och dragvikten på 2500 kg gjorde valet enkelt till slut. Vi är dessutom väldigt trygga med Mazda.

Mazdas generösa garanti på tio år känns väldigt bra, tycker Ulf Jonsson.

– Att köpa en ny bil kostar ganska mycket pengar. Mazda CX-60 är prisvärd, men det är ändå en stor investering. För oss har allting bara fungerat hittills, men skulle det vara något på en ny modell känns det tryggt att Mazda står för kostnaderna vid en återkallelse, säger han.

En annan anledning till att valet föll på Mazda CX-60 är körkänslan.

– Man blir ett med bilen. Den är extremt rolig att köra.

I normalläget gör Mazda CX-60 0–100 på 5,8 sekunder.

– Trots bilens storlek tycker jag att den går som en Mazda Miata. Kurvtagningen är galant och den är så sportig att köra att det nästan är larvigt.

– Ibland drar jag ut och kör bara för att det är roligt. Och dessutom på el, vilket gör att mina nöjeskörningar alltid är fossilfria.

I Stockholm kör Ulf Jonsson de allra flesta milen på el.

– Vi tankar aldrig i Stockholm och kör 90 procent av våra resor i stan utan utsläpp. Jag kör sällan mer än fyra mil per dag. En laddhybrid passar verkligen våra behov perfekt.

Mazda CX-60 har en räckvidd på 63 kilometer enligt WLTP*. Möjligheten finns att köra upp till 140 km/h på el. Ulf Jonsson lyfter fram en annan funktion som han gillar med laddhybriden.

– En fiffig grej är att man kan ladda den genom att trycka in en knapp när man kör på bensin. När vi åker norrut brukar jag använda funktionen under slutdelen av resan. Det drar lite mer bränsle, men det är knappt märkbart, säger han.

– När vi kommer fram har vi fem mil el till bilen. Det lilla jag kör här uppe kör jag därför på el.

Elmotorn är monterad mellan bränslemotorn och växellådan, vilket gör att alla fyra hjulen kan drivas elektriskt. Ulf Jonsson är glad över att slippa kallstarta bensinmotorn för att köra två kilometer uppe i norr.

– Det är helt suveränt. Vi slipper slitaget på motorn och gör ett miljövänligt val på samma gång.

EXTERN LÄNK: Skräddarsy din Mazda CX-60 direkt här 

 

Mer från Mazda

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mazda och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera