Trend: Influencers fejkar sponsrade inlägg för att bli sponsrade på riktigt

Samtidigt som de största Instagram-stjärnorna i Sverige tampas med hur de ska märka sina reklaminlägg, har en motsatt trend vunnit mark i USA, skriver The Atlantic: Aspirerande influencers som låtsas vara sponsrade och lägger upp reklam utan att få betalt.

I Sverige pågår sedan några år tillbaka en debatt kring hur influencers ska göra för att  sponsrade inlägg på bland annat Instagram, bloggar och Youtube så tydligt som möjligt ska uppfattas som just sponsrade, och inte redaktionella.

I januari kom en vägledande dom från Patent- och marknadsdomstalen. Alexandra "Kissie" Nilsson fälldes för smygreklam efter två inlägg där reklammärkningen placerades sist i inlägget, snarare än först.

Parallellt med detta pågår en annan trend – fast i motsatta riktningen.

Medan det för ett årtionde sedan kunde ha setts som ett svek att pracka på sina fans produkter, är det nu ett sorts tecken på framgång. Det skriver The Atlantic i en artikel som tar fasta på att inlägg som ser ut som annonser, men som egentligen inte är det, har blivit vanliga bland aspirerande influencers som hoppas att så småningom kunna landa riktiga reklamavtal.

Den svåraste sponsordealen att sluta för Instagram-stjärnor är nämligen den första, skriver tidningen.

Tidningen tar bland annat upp Instagram-illustratören Monica Ahononu, med omkring 12 000 följare, som lagt upp en illustration över makeup från Chanel, utan att ha fått någon ersättning eller ha något samarbete med sminkjätten.

"Det handlar om cred. Ju fler sponsorer du har desto mer trovärdighet har du", säger influencern Brian Phanthao till tidningen.

Taylor Evans, en annan "influencer" som har låtit förespegla att hon fått en resa till Miami betald berättar för The Atlantic hur hon resonerar kring inläggen:

"Det får det att verka som att du är i en position där du får saker gratis vilket hjälper dig att bygga ditt varumärke eller media-kit. Det får dig att verka etablerad, som att du har varumärken du samarbetar med. Det betyder att du gör bra innehåll och är värd att närma sig för att erbjuda sponsorskap", säger hon.

Trenden får, enligt The Atlantic, ett antal negativa följder både för varumärken och riktiga influencers.

Det blir bland annat svårare att kvalitetssäkra inläggen, säger en tillverkare av solglasögon till tidningen.

Samtidigt bidrar de aspirerande Instagram-stjärnorna till att mätta marknaden. Vissa varumärken har slutat betala influencers, medan andra betalar mindre, skriver The Atlantic, eftersom de ändå får exponering av frivilliga reklampelare.

Läs även: 11 butiker men värderat till 9 miljarder – så bygger Supreme upp hajpen


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.