ANNONS
Isabelle Baumann, chef för Business innovation & Technology och Magnus Drape, chef för Enterprise Architecture på PostNord.

PostNord: ”Konsumenterna kräver mer flexibilitet”

PostNords digitala affärsplattform är ett viktigt verktyg i koncernens arbete med att utveckla nya affärsmodeller. Bland annat för att lösa den stora årliga volymtillväxten på 15 till 20 procent inom paket som koncernen ser.

För att en så stor organisation som PostNord ska kunna möta marknadens krav och skapa nya affärsförmågor är det viktigt att medarbetarna kan samlas kring en gemensam nämnare. Enligt Magnus Drape, chef för Enterprise Architecture på PostNord, är koncernens digitala affärsplattform (DBP) en stor möjliggörare:

”I vår digitala transformation använder vi plattformen för att kunna skapa nya affärsmöjligheter. Vi följer bland annat trender för att utveckla nya digitala kundupplevelser och arbetar för att kombinera fysiska flöden med nya digitala lösningar.”

I dag kräver konsumenter mer enkelhet och flexibilitet. Det innebär nya tekniska krav på smarta digitala leveranslösningar. För PostNord sätts konsumentens önskemål alltid i första hand i utvecklingen av dessa lösningar.

PostNord

PostNord är den ledande leverantören av kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. De säkerställer postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Genom sin expertis och ett starkt distributionsnät utvecklar de förutsättningarna för morgondagens kommunikation, e-handel, distribution och logistik i Norden.

Läs mer här

”Ett tydligt exempel på det är vår app, där konsumenten kan spåra sitt paket. För oss är det A och O att hjälpa våra kunder och partners att få en lättare vardag och att kunna utveckla sin verksamhet. Om de växer, så växer också vi”, säger Isabelle Baumann, chef för Business innovation & Technology på PostNord.

”Vi arbetar mycket med olika typer av informationsflöden, genom att tillgängliggöra data via API:er. Vi arbetar även med att koppla upp våra fordon, införa en helt ny digital arbetsplats för medarbetare, förutse faktorer som kan påverka vår distribution genom AI och knyta ihop information från många källor för att erbjuda en affärsplattform i världsklass”, tillägger Magnus Drape.

En aktuell utmaning som PostNord ställs inför är att utveckla lösningar som kan hantera den stora volymtillväxt koncernen ser inom logistik.

”Vi ser en tillväxt på 15 till 20 procent årligen. Det går fort och det kommer att ställa helt nya krav på hur vi hanterar paket. Att konsumenten kan hämta upp paket hos ombud eller beställa hemleverans kommer inte att vara tillräckligt i framtiden. Här måste vi hitta nya digitala lösningar”, säger Isabelle Baumann.

Hon nämner PostNords pilotprojekt som ett exempel för att hitta möjligheter att öppna digitala lås för paketleveranser:

”Vi vill skapa en standard med ett antal aktörer på marknaden och analysera hur man ska ´prata´ med ett digitalt lås på ett unisont sätt. Det kan till exempel vara att vi levererar ett paket innanför dörren i ditt hem, till en paketbox eller till bagageluckan på en parkerad bil.”

När Isabelle Baumann och Magnus Drape blickar två år framåt har de en stor framtidstro. De spår att PostNords affärsutvecklingsförmåga fortsätter att öka kraftigt kring IT.

”Det kommer att accelerera ytterligare och år 2020 bör IT stå för 10 procent av vår omsättning – då pratar vi miljarder – som kommer att genereras direkt eller indirekt av våra digitala förmågor”, avslutar Isabelle Baumann.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.