Karl-Johan Persson, H&M:s vd Fotograf: Marcus Persson/TT

H&M lägger ned Cheap Monday

H&M stänger ned Cheap Monday till följd av vikande försäljning och vinst, uppger klädjätten.

H&M planerar att omedelbart att börja lägga ned Cheap Monday för att "strömlinjeforma och fokusera på kärnaffären", uppger klädjätten i ett pressmeddelande. Processen beräknas vara färdig till 30 juni 2019. Cheap Mondays e-handel och butik i London stängs till 31 december 2018.

Vid 10.30-tiden, strax efter att nyheten blev känd, var H&M:s aktie upp drygt en halv procent.

Cheap Mondays försäljning och vinst har länge haft en negativ trend och därför avser H&M att stänga ned Cheap Monday, uppger H&M.

"Modeindustrin genomgår en period med stora förändringar till följd av en pågående digitalisering", skriver H&M i pressmeddelandet.

Läs även: Så storsatsar H&M på att knyta samman butik och online

Beslutet berör samtliga Cheap Monday-anställda, omkring 80 stycken, i Tranås och Stockholm, uppger H&M i pressmeddelandet.

Cheap Monday säljs i såväl externa återförsäljningsbutiker som i Weekday-butiker.

"Weekday säljer väldigt mycket jeans och däribland finns det en del Cheap Monday-jeans. De Cheap Monday-jeans som säljer väldigt bra kommer vi att ersätta med Weekday-jeans", säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen, till Nyhetsbyrån Direkt.

Hon är förtegen kring vad som nu händer med varumärket.

"Vi har inte tagit beslut om vad vi ska göra med varumärket ännu, så vi får återkomma i den frågan", säger hon till Nyhetsbyrån Direkt.

Läs även: 11 butiker men värderat till 9 miljarder – så bygger Supreme upp hajpen

Cheap Monday grundades år 2000. 2008 köpte H&M 60 procent av Fabric Skandinavien, klädkoncernen bakom Cheap Monday, Monki och Weekday, för över en halv miljard kronor.

"En väl tilltagen prislapp kan tyckas för 12 klädbutiker i Sverige men den stora anledningen är givetvis jeanssuccén Cheap Monday. De billiga jeansen med hög modegrad säljer som smör i solsken och står för en ansenlig del av [klädkoncernens] förväntade årsomsättning på 400 miljoner kronor. Köpet är spektakulärt då familjen Persson gjort sig kända som långsiktiga byggare av H & M med hjälp av organisk tillväxt. Detta blir således ett av koncernens första förvärv någonsin", kommenterade Veckans Affärer köpet strax därefter.

Redan några år senare talades det om att köpet varit en dålig affär för klädjätten, på grund av bristande lönsamhet. 

2010 köpte H&M resterande 40 procent av Cheap Monday för endast 8 miljoner kronor, trots att klädjätten reserverat 368 miljoner kronor i balansräkningen för förvärvet.

Läs även: Ikea-sfären fortsätter tanka aktier i H&M


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST