Då: Ikea var drömarbetsgivaren i amerikanska detaljhandeln Nu: Personalen flyr efter kompakt missnöje senaste året

De anställda menar att Ikea har valt fel riktning.

Ikea har länge varit en av drömarbetsplats, ett företag där alla velat jobba. Men idag flyr anställda i USA den svenska möbelvaruhuskedjan. Anledningen är en ny personalpolicy som ”misslyckats spektakulärt”, konstaterar affärssajten Business Insider i en stort uppslagen artikel där man pratat med en rad anställda och tidigare anställda.

På väggarna i de amerikanska Ikea-varuhusens kontor hänger fotografier. Det är foton på anställda och ordningen på dem bestäms av hur länge de varit anställda i koncernen.
Under det senaste året har fotografier, inte minst på de översta raderna, plockats ned.

Det berättar anställda på Ikea USA för Business Insider.

”Bilderna försvinner för att anställda, mnga av dem med ett långt förflutet på Ikea, inte längre är nöjda med bolaget. De gillar inte riktningen som Ikea valt”, säger en anställd till Business Insider.

Specifikt är det den nya policyn O4G (organization for growth) med syfte att etablera nya roller för anställda i varuhusen som ligger bakom det ökade missnöjet. Den infördes 15 oktober 2017.

”Vårt mål var att stärka våra coworkers så att de kan möta kundernas förväntningar i dagens omvärld av multikanaler och stärka vår position i den snabbt föränderliga detaljhandelsmarknaden i USA”, säger en talesman till Business Insider.

Men så har det inte blivit enligt de personer som tidningen talat med. Personalomsättningen har ökat, engagemanget hos personalen har minskat och trots att programmet syftat till att fler personer ska finnas till kundernas förfogande på golvet har det blivit tvärtom.

Ikea har länge betraktats som den perfekta arbetsgivaren i detaljhandelssektorn. Den amerikanska sajten Glassdoor, som utvärderar och rankar arbetsgivare, har placerat Ikea på förstaplatsen vid två tillfällen, 2013 och 2017.

”Innan O4G infördes var Ikea som ett slags paradis”, säger en anställd till Business Insider.

”Idag är de anställda bara ledsna över hur de blivit behandlade.”


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.