Nu ska arbetsdagarna varvas med tupplurar, terapeutiskt hantverk och flipperspel i tvättstugan – men blir vi mer kreativa?

Många storföretag uttrycker ett behov av mer kreativitet. Men väcks kreativiteten av att slå sig ned mitt i ett levande magasin, av att möta nya människor och testa på nya aktiviteter? Det undrar Johan Åkesson.

Hotellet ligger en bit bort från de gator jag känner, jag har medvetet klivit utanför min vanliga Londoncirkel för att utforska andra kvarter. Men framför allt har jag sökt mig till Whitechapel för att här finns ännu ett nytt typexempel på vår tids mest attraktiva, kommer­siella miljöer.

I stället för att kommunicera övernattning, berättar det nya hotellet om Marco Pierre Whites restaurang inhyst intill lobbyn, om deras ”cereal grind” där färgglada frukostflingor serveras i Instagramvänliga kreationer, om biblioteket och spelrummet. Inte minst skyltar man med aktiviteterna. ”Pin n Gin” för den som vill lära sig att sy en kimono och samtidigt sippa på botanisk sprit, ölyoga på taket, after work-virkning som ”terapeutiskt hantverk”. Och för de mer infantilt begåvade gästerna – ett parkourprogram.

Det visar sig snabbt att mycket brister i helhetsupplevelsen – avsaknaden av gäster, ägarnas icke-förmåga att sätta en stämning – men idén om att erbjuda en aktivitetsplats över hela dygnet matchar ändå en växande efterfrågan.

En kort promenad bort finner jag norskägda Benk+Bo. Ett källarbageri. En yogastudio. Ett co-work för medlemmar. Ett pianorum. En liten butik med skandinaviska specialiteter. Ett kafé. Middagsklubbar och kurser i att tälja skedar.

En hybridplats. Ordet som beskriver en het riktning inom upplevelse-ekonomin.

Det handlar om platser där funktion möter underhållning, där något kan uträttas, att-göra-listor bockas av, och samtidigt miljöer som sätter guldkant och som bekräftar varje gäst. Aktiviteter som är värda att snacka om – och som sam­tidigt kan skänka mening.

I New York finns ett nyöppnat sovkafé, för den som vill nyttja en ledig timme till både lunch och en tupplur. I samma stad finns en kombinerad spelarkad, tvättstuga, ölbar och konsthall. Allt i ett. Funktion och underhållning. Tvätta träningskläderna och spela flipper med vännerna.

Gemensamt är att hybridplatserna sällan kostar att besöka, i stället finns intäkterna i merförsäljning – mat och dryck, medlemsskap för fler förmåner, särskilda event. Men för att kunna göra en affär av något över huvud taget måste kräsna kunder först kittlas, och lojalitet strax därefter genereras. I dag uppnås detta helst i en hybridmiljö.

Hybridplatsen är en utveckling av ”den tredje platsen”, ett begrepp myntat i slutet av 1980-talet av den amerikanske sociologen Ray Oldenburg, och som senare fick kommersiellt liv med hjälp av kafékedjan Starbucks. Den första platsen är vårt hem, den andra vårt arbete, den tredje är platsen där vi umgås. När denna tidigare kunde vara endast några soffor och en kaffebryggare, krävs betydligt mer i dag.

Inte minst eftersöks dessa miljöer av den ökande del av befolkningen som är egen­anställda. Den tredje platsen och gigekonomin lever i symbios.

Men kanske är det i stället heltidsanställda kontorsslavar som har mest att hämta på hybridplatsen. Många storföretag uttrycker ett behov av mer kreativitet. En undersökning från 2017, utförd av Microsoft och möbelföretaget Steelcase, visade att 72 procent av dagens arbetskraft anser att förmågan att vara kreativ är vad som kommer att avgöra deras karriärsframgångar.

Väcks kreativiteten av att slå sig ned mitt i ett levande magasin, av att möta nya människor och testa på nya aktiviteter? Jag ser fram emot en forskningsrapport kring hybridplatsens effekt på sina gäster och det urbana samhället i stort. Det skulle inte förvåna mig om människor som väljer att tillbringa sina dagar här blir både mer långlivade i sina karriärer och mer tillfredsställda i vardagen. Så länge hybridplatsernas innehåll ständigt förnyas.

Om retail handlat mycket om trender är det ingenting jämfört med vad affären kring dessa miljöer kräver. 

 

Johan Åkesson är trendanalytiker på innovationsbyrån Sprillo.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant