ANNONS

6 uppföljningsknep: Så växer ni smartare än konkurrenten

Skillnaden mellan framgång och misslyckande kan vara hårfin. Prisade ekonomitjänsten PE Accounting ser dock att deras kunder ofta lyckas bättre än sina konkurrenter med hjälp av smartare uppföljning och ny teknik.

”Vi har sedan 2011 hjälpt fler än 600 företag med 5 till 500 anställda att automatisera stora delar av ekonomiprocesserna och sett flera av dem slå sina branschers genomsnittstillväxt. Trustly, Adtraction och Kvadrat för att nämna några. En konkurrensfördel är just att de minimerat sin administration och kan följa upp verksamheten mer eller mindre i realtid,” berättar Olle Rydqvist, CEO på PE Accounting.

Olle har sex tydliga knep för bättre tillväxtuppföljning.

1. Skapa rätt grund

Om PE Accounting

PE Accounting gör det möjligt för företagsledning och ekonomiansvariga att ha total kontroll över siffrorna och följa hur det går för företaget live, var de än befinner sig. PE Accounting hanterar allt ifrån fakturor, tid- och projektrapportering och utlägg till löner och rapporter. PE Accounting är optimerat för tjänsteföretag med 5-500 anställda och har bland annat växande företag som Trustly, Kvadrat, Castra, Doctrin och Dynabyte som kunder. PE Accounting var Di Gaseller 2016, 2017 och 2018.
 
 

Med rätt strukturer och en egen resultaträkning per affärsområde blir det lättare att förstå var i bolaget värden skapas och identifiera förbättringspotential. Affärsområden kan användas som övergripande resultatenheter och underkategorier kan till exempel vara det som direkt påverkar tillväxten.

2. Matcha budget mot resultat

Lägg upp en budget i samma system som resultaträkningen. På så vis kan ni enkelt följa upp om det går enligt plan och vad som skiljer sig mot den ursprungliga budgeten. Det går sedan snabbt att agera i tid istället för att reagera när det är för sent.

3. Använd projektuppföljning

Sätt upp en projektstruktur som gör det möjligt att följa varje projekt som en egen resultatenhet. Det gör att det lättare att snabbt bedöma hur olika projekt påverkar affärsområdets resultat och se mönster i lönsamhet och tillväxt.

Ladda ner 4 tips för att automatisera ekonomin

4. Följ upp på individnivå

Koppla kostnader och intäkter på individnivå om ni har anställda. Det gör det lättare att se hur olika insatser påverkar affärsområdets resultat. Många av våra kunders anställda upplever det som motiverande att bättre förstå sin egen del och inte bara rapportera tid för att det förväntas.

5. Automatisera!

Rätt implementerad automatisering minimerar risken för feloch låter er fokusera på analysen istället för manuellt rapportarbete. En del system kan integreras direkt med varandra via så kallade API anrop istället för att en person ska sköta överföringen. Överväg att ta hjälp med att bygga själva integrationen, det är en investering som ofta går snabbt att räkna hem både i kostnader och riskminimering.

6. Standardisera dashboards

Välj ut era viktigaste KPI:er och skapa standardiserade dashboards som uppdateras frekvent. Det sparar massor med tid och gör det lättare att ta faktabaserade beslut genom hela organisationen. Idag finns en rad olika system och tjänster som löser det på olika sätt. Oavsett hur fina era rapporter är så kommer de aldrig vara mer aktuella än siffrorna som läses in.

Läs mer om PE Accounting och hämta 4 tips för att automatisera ekonomin


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant