Fotograf: Odd Molly/Press

Svenska klädkedjan stänger 11 butiker – slaktas på börsen

Odd Molly vänder vinst till förlust och sjösätter ett sparprogram. Bland annat ska 11 av 17 butiker stängas. Vid 16.30-tiden var aktien ned drygt 20 procent.

Klädbolaget Odd Molly ska stänga ned 11 av totalt 17 butiker stängas ned inom ett år. sjösätta ett "omfattande" åtgärdsprogram.

Det skriver bolaget, som gjorde en rörelseförlust om 19 miljoner kronor i det tredje kvartalet, i delårsrapporten.

Syftet med programmet är att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader.

"Driftskostnaderna ska minskas med omkring 50 MSEK på helårsbasis. Effekterna realiseras successivt under 2019", skriver bolaget.

Odd Molly har reserverat nästan 6 miljoner kronor i kostnader för programmet i det tredje kvartalet.

"Vi står inför en accelererad omställning och behov av förnyelse av affärsmodellen, vårt erbjudande samt hur och var vi möter våra kunder", skriver bolagets vd Jennie Högstedt Björk i rapporten.

"I korthet innebär det att vi på flertalet internationella marknader styr om till en licensmodell, vi minskar sortimentsbredden väsentligt och vi stänger en stor del av våra fysiska butiker", skriver hon vidare.

Läs även: Här är butikskedjorna som växer snabbast i Sverige

Odd Mollys tredje kvartal:

Odd Molly redovisar en nettoomsättningsminskning på 26 procent för det tredje kvartalet 2018 till 99,5 miljoner kronor (135). Minskningen beror främst på svag försäljning till externa återförsäljare.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (53,0).

Rörelseresultatet blev en förlust på 19,3 miljoner kronor, mot en vinst på 6,6 miljoner motsvarande period i fjol. Kvartalsresultatet i år var negativt påverkat av omstruktureringskostnader om 5,8 miljoner kronor (4,8).

Resultat efter skatt uppgick till -15,7 miljoner kronor (4,9), motsvarande ett resultat per aktie om -1:87 kronor (0:85).


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST