Dragplåstret Alessia Minkus inför Empowered Women-konferensen: ”Just do it"

”Just do it”, säger italienska serieentreprenören Alessia Minkus som tog över familjeföretaget som 19-åring. 

Hon har delat scen med Richard Branson, föreläst i 18 länder och startat en rad bolag, däribland Industry Rockstar tillsammans med maken Kane Minkus. 

Tillsammans med Mark Zuckerbergs syster Randi Zuckerberg är hon dragplåster vid Empowered Women-konferensen i Stockholm på lördag som väntar 1 200 besökare. 
Arrangör är Swedish Wealth Institute, medan Industry Rockstar har gått in som huvudpartner. 

Men till en början hade Alessia Minkus ett så vacklande självförtroende att när hon som 19-åring fick ta över familjens turistbolag när pappa drabbades av en hjärtattack inte såg någon annan lösning än att plocka in en coach. 

Genom att få avlastning och lära sig allt ifrån hur man bygger laganda och skapar god marknadsföring till försäljning växte självförtroendet och omsättningen tredubblades till 30 miljoner euro. 

När hon träffade partnerbolag som Disney, Sheraton och flygjättar insåg hon att hon så gott som alltid var enda kvinnan i rummet. 

”Män är ofta beslutsfattare, medan kvinnor fastnar på lägre chefspositioner.” 

Det var inte bara familjebolaget och insikterna det gav som kom att förändra hennes liv. När hon 2012 besökte en konferens föll hon som en fura för huvudtalaren. Bästsäljande författaren och superentreprenören Kim Kiyosakis budskap var att kvinnor kan ta kontroll över sitt finansiella liv. 

Det fick henne att dels inse att hon ville dra igång en liknande verksamhet inom coachning, dels insåg hon att det var dags för Alessia Minkus att ställa sig på stora scenerna. 

”Jag var inte så bra på engelska, men tog mod till mig och gav mig ut på en spännande resa.” 

Genom Industry Rockstar driver Alessia Minkus och maken i dag en blomstrande verksamhet inom coachning som med hjälp av beprövade metoder och verktyg har utbildat 400 000 ”studenter” samtidigt som totalt 3 miljoner har slutfört utbildningsprogrammet off-line eller online. 

”Vi kvinnor måste lära oss att våga kräva det vi förtjänar, men tror ofta att vi inte är tillräckligt bra. Problemet är att verkligheten är sådan att om du inte ber tillräckligt kraftfullt så kommer det inte att ske.” 

Alessia Minkus menar att eftersom kvinnor rent historiskt inte getts så många chanser banade det väg för tron att det krävs man är oerhört duktig för att ens få chansen. 

”Kvinnor skyggar ofta för utmaningar för att vi inte tror oss vara tillräckligt bra. Det beror på att vi är perfektionister.” 

Hon menar att affärslivet rör sig mot ett paradigmskifte och att den utvecklingen går att spåra till kvinnors tidigare roller. 

“Den kunskap och kompetens som kvinnor förfinade i rollen som hemmafruar med alltifrån att bygga nätverk, dela med sig och ta hand om andra människor står högt i kurs hos företagen.” 

En bidragande orsak är att digitalisering och AI har gjort mannens fysiska styrka mindre viktig. 

Men det är inte bara så att det våras för kvinnor att inta direktörsstolen, utan enligt Alessia Minkus banar utvecklingen väg för att alltfler kvinnor startar bolag framöver. 

I takt med att fler kvinnliga entreprenörer får rockstjärnestatus på entreprenörshimlen skapas en snöbollseffekt som drar med sig andra kvinnor att starta bolag. 

Då det gäller Norden – och inte minst Sverige – anser Alessia Minkus att det redan finns många starka kvinnor, men att de ofta ropar på hjälp för att de saknar verktygen. 

”Med rätt verktyg händer något.” 

Det gäller även att lära sig att nyttja tekniken till sin fördel. 

”Vi lever i en högteknologisk värld och kvinnor måste lära sig hur man använder tekniken och plattformar som sociala medier för att accelerera sina bolag.” 

Inför lördagens konferens i Stockholm känner hon sig upprymd inför möjligheten att inspirera ytterligare 1 000 kvinnor – men även 200 män – om hur man gör sig mer sedd och hörd. 

”Industry Rockstar tror inte på att kvinnor och män ska göra resan sig var för sig, utan på en balanserad relation där båda könen stärks av varandras kompetens, erfarenhet och unika egenskaper.” 

På frågan varför vanligtvis handlingskraftiga företag inte agerar lika kraftfullt när det gäller jämställdhet mellan könen anser hon att svaret inte är så enkelt som att utse företag till syndabockar. 

”Kvinnor säger ofta att det är viktigt att bli lyssnade på, men många är osäkra på sig själva. Jag tycker att det är viktigt att dela med mig av budskapet att i stället för att bara vänta på att någon annan gör det åt dig måste du göra det själv.” 

På frågan vem som gav henne mod ställa sig på scen menar hon att kvinnor bör tänka som i Nikereklamen ”Just do It”. 

”Min dotter är ett av skälen till att jag gör det här. Jag vill lära både henne och andra kvinnor att du måste våga vara dig själv för att ta dig fram i affärslivet.”