Fotograf: Malin Hoelstad/TT

Bonnesens Swedbank står stark - och så här säger hon om penningtvätt

Swedbanks rapport över förväntan på flera punkter.

Swedbanks rörelseresultat blev 7.061 miljoner kronor i det tredje kvartalet, att jämföra med Infront Datas analytikersnittestimat på 6.373 miljoner kronor.

Räntenettot blev 6.326 miljoner kronor, mot ett snittestimat på 6.363 miljoner kronor, och provisionsnettot blev 3.336 miljoner. Där låg snittprognosen på 3.181 miljoner. 

Swedbanks totala kostnader för helåret 2018 kommer att understiga 16,8 miljarder kronor.

Det skriver Birgitte Bonnesen i niomånadersrapportens vd-ord.

Tidigare har Swedbank bedömt att de totala kostnaderna kommer att understiga 17 miljarder kronor under såväl 2018 som 2019.

Det tredje kvartalets kostnader var i linje med plan, enligt vd:n.

"Vi har under kvartalet löst upp 200 miljoner kronor av omstruktureringsreserven som avsattes i slutet på förra året för att hantera omorganisationen av våra it- och affärsutvecklingsenheter. Vår kostnad för att genomföra denna förändring i arbetssätt har varit lägre än väntat då arbetsmarknaden varit god och berörda medarbetares kompetens kunnat matchas med andra enheters behov", uppger hon.

Swedbanks räntenetto steg till 6.326 miljoner kronor i det tredje kvartalet jämfört med det andra kvartalets 6.273 miljoner. Utfallet var dock 1 procent lägre än Infront Datas snittestimat, baserat på 17 analytiker, som låg på 6.363 miljoner kronor.

För Svensk bankverksamhet var räntenettot stabilt jämfört med föregående kvartal, 3.847 miljoner kronor mot 3.840 miljoner kronor. Lägre kostnad för resolutionsavgiften, ökade bolånevolymer samt en dag mer i kvartalet motverkades av att företagsutlåningsvolymer på 2 miljarder kronor flyttat till Stora företag & Institutioner, vilket påverkat räntenettot negativt med 22 miljoner kronor, samt något lägre utlåningsmarginaler.

Bolånevolymen till hushåll uppgick till 789 miljarder kronor vid slutet av kvartalet, motsvarande en ökning med 8 miljarder.

Utlåningen till företag var stabil och uppgick till 255 miljarder kronor (255). Utlåningen påverkades negativt av att ovan nämnda volymer, avseende engagemang till kunder med mer komplexa behov, flyttats till Stora Företag & Institutioner, skriver Swedbank.

Hushållens inlåningsvolym ökade med 7 miljarder kronor under kvartalet medan företagsinlåningen minskade med 1 miljard kronor, främst drivet av minskade volymer inom segmentet offentlig sektor.

Inom Baltisk bankverksamhet ökade räntenettot med 4 procent i lokal valuta under tredje kvartalet jämfört med det andra kvartalet, till följd av ökade utlåningsvolymer och en dag mer i kvartalet.

Bolånemarginalerna fortsatte att öka något medan marginalerna inom företagsutlåningen var fortsatt stabila.

Valutakurseffekter påverkade räntenettot positivt med 5 miljoner kronor.

Ekonomisk brottslighet är föränderlig och nyckfull, uppger Swedbanks vd Birgitte Bonnesen i delårsrapporten.

"Vi fortsätter därför ständigt att anpassa våra processer för att säkerställa att vi skyddar våra kunder och ytterligare ökar transparensen på våra hemmamarknader", skriver Swedbank-chefen i spåren av Danske Banks penningtvättsskandal i Estland som marknaden på senare tid har oroat sig för ska sprida sig till fler banker.

För Swedbank är frågan om hur banker arbetar med att förebygga penningtvätt och annan ekonomisk brottslighet alltid aktuell, uppger hon.

"Med en marknadsledande position på alla våra fyra hemmamarknader följer också ett ansvar att bidra till att utveckla och stärka det finansiella systemet och den finansiella infrastrukturen. Vi tar det ansvaret bland annat genom att ha en nära dialog med tillsynsmyndigheterna och beslutsfattarna i respektive land. Vi har dessutom arbetat systematiskt och proaktivt med att övervaka betalningsflöden för att upptäcka potentiella oegentligheter", betonar Birgitte Bonnesen.

Hon anser dock att Swedbanks företagskultur och affärsmodell är den främsta förebyggande åtgärden.

"Swedbank är en värderingsdriven bank. Vi har nolltolerans mot all typ av brottslighet i vår verksamhet och har alltid agerat bestämt och handlingskraftigt när vi fått signaler inifrån vår egen organisation eller från omvärlden om misstänkta transaktioner", fortsätter hon.

Swedbanks fokus har enligt Birgitte Bonnesen alltid varit på inhemska företagskunder och privatpersoner, på alla bankens hemmamarknader.

"Vi har samma principer och ramverk i hela koncernen gällande penningtvätt, kundkännedom och risk", framhåller hon.




För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST