Butiksdöden slår till: Skokedjan stänger nästan alla sina butiker

Flaggskeppsbutiker och e-handel blir nästa steg. 

Venue Retail Group stänger 10 av skokedjan Rizzos butiker efter att ha gjort en översyn som visat att verksamheten inte ger en tillräckligt bra avkastning. Det skriver Market.se

Butikernas omsättning motsvarar 7 procent av Venue Retail Groups totala omsättning.

Avvecklingen av butikerna beräknas vara genomfört sommaren 2019 och kommer  innebära kostnader för omstrukturering på omkring 6 miljoner kronor under det första kvartalet 2018/2019, uppger bolaget.

”Vi tar ännu ett steg mot förbättrad lönsamhet genom att tydligare fokusera på de delar inom bolaget som utvecklas väl och är lönsamma”, säger Jonas Ottosson, vd för Venue Retail Group.

Under onsdagen rasade aktien med nästan 10 procent. 

Rizzo kommer istället fokusera på e-handel och verksamheten på NK i både Stockholm och Göteborg. En satsning på flaggskeppsbutiker kommer även bli aktuellt.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST