Fotograf: Unsplash

Svenska startups vill förändra den globala modeindustrin – med blockkedjeteknik och imitation av naturen

TrusTrace är ett av många svenska bolag som arbetar för att modebranschen ska få ett cirkulärt och hållbart ekosystem med hjälp av digital teknik samt bioteknik som kopierar naturens lösningar.

Modeindustrin förändras i rask takt och några av huvudpunkterna för en mer långsiktigt hållbar textilindustri handlar om digital teknik samt att efterlikna naturen genom bioteknik.

Nu börjar svenska företag ta upp kampen, och som ledande mode-tech experten Amanda Parkes, forskare vid MIT och Chief Innovative Officer på Future Tech Lab, berättade för Veckans Affärer i juni:

”Alla företag vill ha bra textilier – och Sverige har bra talanger och företag.”

En av dessa svenska startups är TrusTrace, som är en del av den globala acceleratorn Fashion for Good och har bland annat finansierats av Vinnova.
TrusTrace innovation har nu lanserats på marknaden, en lösning som med hjälp av blockkedjeteknik till 80-90 procent kan spåra klädernas resa och alla dess komponenter, från råmaterial till butik.

Med sina verktyg och tjänster hoppas TrusTrace göra modeindustrin mer transparent. Verktyget drivs med blockkedjeteknik som används för att validera data från flera olika aktörer. Med denna plattform kan varumärken få autentiserad data på hela ursprunget och tillverkningen av materialet och plagget.

"Vi har haft en fantastisk resa och har skapat ett system som behövs. Vi är baserade i Sverige samt Asien för att förstå leverantörers problemområden. Vi vill bygga ett helhetssystem för att tillgodose flera intressenter i värdekedjan. Vi är för närvarande 8 personer i teamet och planerar att expandera", berättar Hrishikesh Rajan, grundare av TrusTrace.

För närvarande har TrusTrace inlett samarbete med sju svenska varumärken och har diskussioner med flera svenska och europeiska varumärken. Ett av de varumärken man redan samarbetar med är Filippa K.

"Modesystemet behöver ett nytt ekosystem som är relevant. Vi måste vara transparenta för att förstå vad som måste lösas och skapa nya kopplingar och sammankoppla dessa", säger Elin Larsson, rådgivare till TrusTrace och hållbarhetsansvarig på Filippa-K.

Detta är bara en av många hållbarhetsprojekt som Elin Larsson arbetar med. Kläduthyrningsverksamheten som Filippa K startade för några år sedan växer och hon har också startat andra samarbeten tillsammans med flera svenska innovativa startups. Till exempel Colorifix, som använder bakterier för färgning av textilier och OrganoTex, en impregneringslösning av plagg som är inspirerad av naturens tillvägagångssätt.

Om några månader kommer Elin Larsson att avslöja nya produkter för Filippa K som bygger på en cirkulär affärsmodell och hon hoppas att de på lång sikt kommer att bli en naturlig del av varumärket Filippa K.

För närvarande är TrusTrace endast B2B (business to business), men både Hrishikesh Rajan och Elin Larsson hoppas att det framöver kommer att finnas en lösning för B2C (business to consumer) genom en plattform där konsumenten också kan få ta del av fullständig data kring plaggets resa.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA Superkarriär:

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.