Veganska varmkorvar - bestående av grönkål, linser, morötter och ingefära Fotograf: Ikea/Press

Ikea sålde 1 miljon vegankorvar på två månader

Med varmkorv gjord på grönkål vill Ikea minska sin klimatpåverkan och haka på hälsotrenden. Efter lanseringen i USA i september väljer nu en tiondel av varmkorvsköparna det veganska alternativet.

Ett uttalat mål för Ikea är att enbart använda förnybar energi till år 2020 och att till år 2030 bli klimatpositiva.

Ett led i den satsningen är nya maträtter.

Ikea är som bekant ett möbelvaruhus. Men genom sin storlek är Ingvar Kamprads livsverk dessutom en av världens största "restaurangkedjor och säljer årligen över 100 miljoner varmkorvar, enligt den egna hemsidan.

Totalt serverar Ikea över 600 miljoner portioner mat årligen i knappt 50 länder och bara i Sverige står maten för över 1 miljard kronor i omsättning.

2015 introducerades vegetariska köttbullar. I år började Ikea testa veganska varmkorvar - bestående av grönkål, linser, morötter och ingefära - i Sverige och rullade sedan ut konceptet till fler länder. Enligt möbel-/mat-jätten orsakar den nya korven bara en sjundedel av de koldioxidutsläpp som en traditionell, köttbaserad, varmkorv ger.

Under de två första månaderna såldes 1 miljon veganska varmkorvar och i USA där de lanserades i början av september står de för en tiondel av korvförsäljningen, skriver Fast Company som har intervjuat Merlijn Crébolder, chef för affärsområdet mat på Ikea i USA.

Bakom satsningen ligger även mer affärsmässiga överväganden.

"Jag tycker att vi ser på marknaden att kunderna efterfrågar fler hälsosamma och hållbar alternativ. Man kan se att det verkligen är en växande trend, och Ikea vill ta en viktig position", säger Merlijn Crébolder till tidningen.

Ikea har heller inga planer på att ta bort kött från sin meny, men avser att lägga till fler växtbaserade alternativ.

Läs även: Skalbar idé: Pommes frites serverade i pommes frites


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant