Fotograf: Micke Lundström/Henrik Montgomery

H&M köper in sig i Klarna

"Det är ett jättestort avtal."

Hennes & Mauritz har köpt en andel i Klarna och startar ett samarbete som bland annat innebär att fintechbolaget tillhandahåller betalning i klädbolagets fysiska butiker och i näthandeln. H&M betalar 185 miljoner kronor för mindre än 1 procent av Klarna, som emitterar nya aktier till bolaget.

Det rapporterar Financial Times.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, sade till tidningen att samarbetet med H&M kommer att bli betalföretagets största partnerskap. Tidigare har avtal slutits med brittiska Asos och Ikea.

"Det är ett jättestort avtal. Vad vi ska gör här är något väldigt strategiskt med H&M. Det drar ihop online och offline, det drar in lojalitetsbiten, i alla deras kanaler, i alla deras marknader", sade han.

Klarna lovar att förenkla H&M:s retur- och leveransprocesser och kunder kommer kunna betala med hjälp av H&M:s app i både butik och online.

"Utvecklingen av betallösningar är en viktig del av shoppingupplevelsen och passar därför in väl i vår investeringsportfölj", sade Daniel Claesson, chef för affärsutveckling på H&M, till tidningen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant