Fotograf: Micke Lundström/Henrik Montgomery

H&M köper in sig i Klarna

"Det är ett jättestort avtal."

Hennes & Mauritz har köpt en andel i Klarna och startar ett samarbete som bland annat innebär att fintechbolaget tillhandahåller betalning i klädbolagets fysiska butiker och i näthandeln. H&M betalar 185 miljoner kronor för mindre än 1 procent av Klarna, som emitterar nya aktier till bolaget.

Det rapporterar Financial Times.

Sebastian Siemiatkowski, vd för Klarna, sade till tidningen att samarbetet med H&M kommer att bli betalföretagets största partnerskap. Tidigare har avtal slutits med brittiska Asos och Ikea.

"Det är ett jättestort avtal. Vad vi ska gör här är något väldigt strategiskt med H&M. Det drar ihop online och offline, det drar in lojalitetsbiten, i alla deras kanaler, i alla deras marknader", sade han.

Klarna lovar att förenkla H&M:s retur- och leveransprocesser och kunder kommer kunna betala med hjälp av H&M:s app i både butik och online.

"Utvecklingen av betallösningar är en viktig del av shoppingupplevelsen och passar därför in väl i vår investeringsportfölj", sade Daniel Claesson, chef för affärsutveckling på H&M, till tidningen.


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.