ANNONS

Här är framtidens fastighetssystem - med människan i fokus

Det dags att möta morgondagens behov och utmaningar  - med nästa generations system för fastighetsautomation. Företaget Schneider Electric har tagit fram EcoStructure Building Operation 2.0, en öppen, säker och skalbar lösning. Utöver traditionella värden, som ökad effektivitet och sänkta energikostnader, ligger mervärdet även i att fastighetsägaren kan skapa nya tjänster för de som vistas i fastigheten. Samspelet – fastighet till människa, människa till fastighet – ger en produktiv och bekväm miljö.

Med EcoStruxureBuilding Operation 2.0, eller EBO 2.0, har Schneider Electric kompletterat traditionell fastighetsautomation med tjänster som är optimerade för dem som vistas i fastigheten och som normalt inte är berörda, som hyresgäster, patienter och besökare.

Varför är det viktigt?

“Människor som befinner sig och jobbar i en fastighet står generellt för en större kostnad än själva energin i sig. Utmaningen här är att skapa ett system som både ser till fastighetsägarens behov men även tar hänsyn till och ökar produktiviteten bland de som vistas i fastigheten. Det är framtidens lösning för långsiktigt hållbara och smarta fastigheter och städer”, säger Magnus Kennedy, produktchef, Schneider Electric.

EcoStruxure Building Operation 2.0

Med ett optimerat och responsivt användargränssnitt, en ny hårdvaruplattform (SmartX Controller MP-x) har Schneider Electric skapat en helt ny IT-baserad plattform som lätt kan integrera och hämta eller lämna information från fastighetens olika system.  Systemets säkerhet fastställs genom SDL – secure development lifecycle. Det här är en topprioritet för Schneider Electric. Med ett öppet och säkert system behövs även skalbarhet. På Schneider Electric har man kommit fram till en lösning med EBO 2.0 - vilket de är väldigt stolta över.

Läs mer här om Schneider Electrics senaste rapport om potentialen med smarta fastigheter och IoT

“Ett modernt fastighetssystem kan leverera värde till alla aktörer som befinner sig i en fastighet, inte bara traditionell fastighetspersonal. Därför behövs ett skifte där man kompletterar traditionell fastighetsstyrning med tjänster som levererar produktivitet. De som lyckas med detta kan se fram emot att skapa stora värden i flera led”, berättar han.

Tjänster för produktivitet och hälsa

Ett exempel på en produktivitetshöjande tjänst som kan skapas är att enkelt hitta och boka lediga konferensrum. En undersökning visar på att anställda på stora företag lägger i snitt 40 minuter i veckan på att leta efter lediga konferensrum.

“Föreställ dig då att du med hjälp av rätt fastighetssystem kan erbjuda en tjänst som reducerar den tiden till hälften. Via en app kan närmaste lediga rum presenteras, bokas och beskriva vägen dit. Tänk vidare att du i samma tjänst även hittar närmast lediga skrivbord, parkeringsplats samt skapa en miljö anpassad för dig – rätt belysning och temperatur – för ett optimalt arbetsklimat som ökar din produktivitet och ditt välmående. Den typen av lösningar ser vi med fördel integreras in och levereras av EcoStruxure Building Operation 2.0”, säger Magnus.

Kunder bör aktivt välja system som är öppna, säkra och skalbara

Schneider rekommendation till deras kunder är att göra ett aktivt val utifrån tre viktiga faktorer – öppenhet, säkerhet och skalbarhet. För att du som kund och brukare ska få ut det mesta av din investering bör du exempelvis välja ett öppet system för att skapa förutsättningar för olika system, inom och utanför fastigheten, att samverka. På så sätt undviker du dyr inlåsning och onödiga begränsningar. Systemet bör även vara säkert för att skydda mot IT-relaterade hot och vara skalbart för att underlätta exempelvis ägarbyten och expansion.

Schneider Electric har lyssnat på sina kunder, säger Magnus.

“Vi går efter vår tradition: We leave no customer behind, vilket betyder att vi har skapat konverteringsverktyg för alla våra befintliga kunder med möjlighet att uppgradera till EBO 2.0. Man behöver aldrig byta ut något för att kunna expandera, optimera eller uppgradera. På så sätt tar vi hand om våra kunder och deras verksamhet hela vägen.”

Läs Schneider Electrics senaste rapport om potentialen med smarta fastigheter!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant