Supertalangen tar hajpade foodtech-bolaget Simple Feast till Sverige

I Danmark, som är ett av världens mest köttätande länder, går Simple Feast och deras växtbaserade måltider åt som smör i solsken. Nu kommer danskarna till Sverige under ledning av en av VA:s Supertalanger från i fjol, Sam Myers.

På två år har danska foodtech-bolaget Simple Feast blivit en snackis i sin hemmamarknad, en marknad som är välkänd för sin höga köttkonsumtion.

Med fokus på miljö och hälsa vill Simple Feast hjälpa människor att äta mindre kött genom att utveckla nya matkoncept med växtbaserade ingredienser. Grundarna, Jakob Jönck och Thomas Ambus, är välkända på den nordiska tech-scenen efter att ha startat tracking-produkten Endomondo och varit med och byggt upp viktminskningstjänsten MyFitnessPal.

”Jag kommer att ha ansvar för att ta konceptet till andra delar av världen. Vi börjar med att bygga en stark nordisk grund genom att etablera oss i Sverige under hösten, innan vi fortsätter internationellt”, säger Sam Myers, som i fjol utsågs till en av Sveriges 101 Supertalanger av Veckans Affärer.

Då var han på brittiska Balderton där han ansvarade för finansieringsrundor i Norden inom allt från musik till digital utbildning.

”Sammanlagt investerades det över 700 miljoner kronor i rundor som vi ledde på Balderton under 2017 och under första halvåret 2018, vilket har gjort att jag i smyg har råkat bli en av de mest aktiva internationella investerarna i nordiska startups.”

LÄS MER: Supertalangen var riskkapitalist i London – nu investerar han sig själv i hajpade gröna matbolaget

Han följde med intresse framgången för Simple Feast, där en av Baldertons partners liksom Sophia Benz, som nu är på Atomico, investerat privata pengar. King-grundarnas riskkapitalbolag Sweet Capital har också gått in som ägare.

”Det börjar klia i fingrarna när man jobbar med entreprenörer hela dagarna. Jag och grundarna insåg att vi hade liknande ambitioner kring vad vi ville göra och jag kände att det var dags att göra något nytt.”

I den senaste rundan, för en dryg månad sedan, tog Simple Feast in 12 miljoner dollar i expansionskapital från såväl Balderton som amerikanska 14W.

”Ett företag är summan av de problem de löser. Jag tror det stora intresset från riskkapitalister förklaras av att Simple Feast bidrar till många lösningar.”

De hemlevererade måltiderna, som tar cirka 10 minuter att laga färdigt, kostar mellan 60 och 70 danska kronor.

Hur mycket måltiderna kommer att kosta i Sverige är inte klart ännu, inte heller exakt lanseringsdatum. Men under hösten, lovar Sam Myers.

”Det går otroligt bra för Simple Feast i Danmark. Vi har haft slutsålt de senaste två månaderna, men det är bra. Kvalitet är viktigast, det ska inte vara någon uppoffring alls att sluta äta kött.”

När Sverige är på plats kommer Sam Myers att fortsätta ta konceptet vidare ut i världen och han nämner England, Tyskland och USA som marknader där det redan finns ett sug efter växtbaserad mat.

”Det blir lite av min roll att förstå receptet för hur vi kan gå in på nya marknader på ett effektivt sätt.”

Han är inte särskilt orolig för konkurrens.

”Mat är en komplex produkt. Många provar nya koncept men att få folk att stanna ligger nog väldigt mycket i detaljerna.”


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.