H&M:s vd Karl-Johan Persson Fotograf: Gunnar Lundmark/TT/Henrik Montgomery/TT

Analytikerna iskalla inför H&M:s rapport: Bara 2 av 27 ger köpstämpel

Temperaturen inför H&M:s rapport har onekligen skruvats upp efter att aktien klättrat 20 procent de senaste åtta handelsdagarna. Men bara 2 av 27 analytiker som följer aktien ger en köprekommendation.

En bättre försäljning än väntat i kombination med nya mediauppgifter om familjen Perssons påstådda önskan om att köpa ut H&M från börsen har utgjort en bra mix för att få fart på den pressade klädaktien.

Läs även: Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

Men bara 2 av 27 analytiker som följer aktien säger köp, visar färsk data från Infront som VA.se har tagit del av. 59 procent rekommenderar sälj och 33 procent ställer sig neutrala. Enligt analytikernas snittriktkurs borde aktien gå ned drygt 16 procent.

De siffror H&M släppte i förra veckan vittnade om en försäljningsökning i det tredje kvartalet (juni-augusti) i lokala valutor på 4 procent. Samtidigt som det var dubbelt så bra som marknadens förväntningar bekräftades bolagets svårigheter att leverera en positiv utveckling i jämförbart butiksbestånd. Antalet nya butiker hade nämligen ökat med drygt 6 procent.

Nu har H&M visserligen redan talat om en negativ jämförbar utveckling 2018. Året ska enligt bolaget bjuda på en gradvis förbättring och 2019 är det tänkt att de fysiska butikerna ska nå en positiv jämförbar försäljningsutveckling igen.

Utöver försäljningen vet man som utomstående betraktare inte särskilt mycket om kvartalet - förutom den negativa kostnadsutveckling H&M flaggat för.

Vårens problem i samband med införandet av nya logistiksystem på marknader såsom USA, Frankrike, Italien och Belgien har satt sina spår även i det tredje kvartalet. Hur stor den negativa effekten blivit återstår alltså att se.

Inför rapporten finns ett flertal frågor i fokus. Några av dessa är:

* Hur pass framgångsrikt har bolaget jobbat ner sitt stora varulager? H&M siktar på att minska lagret som andel av försäljningen från fjolårets cirka 17 procent till mellan 12 och 14 procent 2019-2022.

Flertalet av de analytikerkommentarer Nyhetsbyrån Direkt tagit del av inför rapporten berör på ett eller annat sätt vikten av H&M får ner lagernivån och på sina håll har det även förekommit spekulationer om ett behov av en större lagernedskrivning.

* Behåller H&M målet att försäljningen från online och New Business ska växa med över 25 procent i år?

Att H&M ska upprepa målet om en koncernvinst 2018 som överträffar fjolårets känns avlägset. Inför rapporten räknar analytikerna i snitt med en rörelsevinst i år på 17 miljarder kronor, ner från fjolårets 20,6 miljarder.

* Vilka framsteg görs inom onlineaffären?

Frågan gäller funktioner som leverans nästa dag, onlinereturer i butik, click and collect och fler marknader med fri frakt.

* Kommer det mer information om det H&M har marknadsfört som två separata och helt nya affärsmodeller med "stora möjligheter" till ytterligare försäljningstillskott?

H&M:s rapport väntas torsdagen den 27 september klockan 8.00 och följs av en telefonkonferens klockan 9.00.

Läs även: H&M hakar på het matbutikstrend: "Kunderna är nyfikna"


För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.