Här är Spotifyveteranen som ska bygga nästa svenska unicorn

Sofie Lindblom byggde Spotifys innovationsprocess och nu, som 28-åring, är hon vd i ett nystartat bolag med mål att bli världsledande inom innovation management

De färgglada hattarna har blivit Sofie Lindbloms signum.

"Det var en kollega på Spotify som tipsade om Sju Smatanova. Hon jobbade på Bloomberg, hade 100 timmars vecka och tyckte inte alls det var kul. Hennes familj i Slovenien är hattmakare, så hon sa upp sig och startade hattmärket BySju. Det känns som en fin gest att stödja hennes mod och entreprenörskap", berättar Sofie när vi ses i hennes nya hemvist, ett stort avlångt vitt rum på med en grym utsikt. Där på Olof Palmes gata i Stockholm huserar ideation360, bolaget där 28-åriga Sofie Lindblom är vd sedan två år tillbaka.

När hon sa upp sig från jobbet som innovationschef på Spotify tyckte många att hon var galen. Men Sofie Lindblom hade hittat hem.

"Jag läste en artikel på Linkedin av Magnus Penker som är medgrundare till Innovation360. (moderbolaget till ideation360). Artikeln gjorde mig väldigt nyfiken på bolagets ramverk för att mäta innovationsförmåga, för det var precis vad jag försökt göra i mitt exjobb på Spotify."

De sågs på en lunch på Urban Deli och förenades snabbt i synen på innovation.

"50 minuter in i lunchen erbjöd Magnus mig att bli medgrundare och vd i ett nytt bolag de precis skulle starta upp. Så jag gick hem från lunchen med ett jobberbjudande."

Samtidigt hade hon länge funderat på om hon hade vad som krävdes för att bygga ett framgångsrikt bolag med rätt värderingar.

"Jag var imponerad av den metodik som Innovation360 använde och tänkte att om jag nu ska starta bolag, ska jag inte göra det med tre 28-åringar från KTH. Den här typen av grundarteam hade jag inte träffat på SUP46. Jag bestämde mig för att jag inte inte kunde säga ja", säger hon och verkar lite stolt över sin dubbelnegation.

Hon är född i Solna och lyckades med två månaders marginal få uppleva det glada 80-talet.

"Jag är född samma vecka som Berlinmuren föll så jag ser det som ett tecken på att jag ska driva positiv förändring."

Att hon är äldsta barnet, och också äldst i kusinskaran, märks i allt från hennes sätt att uttrycka sig till hur hon tagit sig an utmaningar. Själv menar hon att hon saknat referensramar och därför börjat testa saker på ett tidigt stadie kring vad som funkar och vad som inte funkar i olika sammanhang.

"I vilken ålder går man till exempel från att vara utklädd till spöke till sexig häxa på Halloweenfesten? Det fattade inte jag. Det blev en jobbig fest."

Det var inte enda gången Sofie Lindblom känt sig malplacerad. När hon efter ett år som "wannabe hippie" i Australien landade med sina fladderbyxor i Norrköping var känslan bekant. Hon hade, på ett högst okonventionellt sätt, lyckats ta sig in på en ingenjörsutbildning på Linköpings Universitet.

"Jag hade fått för mig att jag skulle kunna bli en bra ingenjör, men jag var absolut tvungen att läsa industriell ekonomi, för det var det minst nördiga. Och det var viktigt för mig då."

På ett internetkafé i Australien försökte hon söka in till högskolan, men det visade sig att hon saknade en matematikkurs.

"Jag fick panik och kände att jag absolut inte kunde vänta ett år till. Jag kände mig såå gammal."

Så Sofie Lindblom började ringa runt till universiteten för att kolla om de hade några lediga platser. Alla sa nej, utom Elektronikdesign på Linköpings Universitet.

"Det låter ju kul tänkte jag och såg design som i Sköna Hem framför mig. Men det handlade inte om det utan om design av kretskort."

Det var minst sagt tufft så när Sofie Lindblom hittade ett annat program, Medieteknik, ville hon byta. Återigen möttes hon av kalla handen. Och återigen hittade hon en väg runt systemet.

"Man ska givetvis respektera ett nej i många sammanhang, men jag hade kollat att det fanns plats. Så jag gick direkt till läraren och frågade om jag fick gå de kurser jag behövde. I slutet av terminen sa jag att nu har jag läst de kurser jag behövde för att byta. Kan ni flytta över mig nu?"

Nästa gång det hände var under hennes fjärde år på universitetet. Hon hade varit i Singapore som utbytesstudent och konstaterat att om svenska studenter skulle ha någon chans mot de asiatiska var det läge att kliva upp ett steg på ambitionstrappan. Så hon sökte ett internship på Spotify – och fick nej.

"I besvikelsen kan man sätta på sig offerkoftan och vara ledsen eller så kan man omvandla det till en drivkraft och hitta andra vägar till sitt mål."

Hon ville in på Spotify och hittade istället rollen som studentambassadör. Som ambassadör fick hon en liten budget och fria tyglar.

"Jag satte på mig mångfaldshatten och vi skapade ett hackaton som hade lika många tjejer som killar i deltagarlistan, genom att göra det mindre av tävling och mer av coaching. Det fick stort genomslag och vi blev till och med intervjuade av en tidning i San Francisco."

Att inspirera fler tjejer till ingenjörsutbildningar har blivit en av Sofie Lindbloms hjärtefrågor. Det var också temat för det första av hennes två TedX-framträdanden.
"Har du googlat ordet engineer någon gång", frågar hon mig.

"Man får fram ett gäng herrar i 30-års åldern med gula bygghattar och ritningar under armen. Fatta om man är en 14-årig tjej som sitter och ska välja gymnasielinje."

Väl på Spotify lyckades hon inte bara få ett internship utan blev så småningom ansvarig för bolagets strukturer för innovation globalt. Designchefen Rochelle King, som blev hennes mentor, var en klippa men det var hennes exjobb "How to be innovative in an industry where everything is innovative" som blev entrébiljetten till drömrollen.

Egentligen var det en extrakurs i innovation management som gjorde henne förälskad, en förälskelse som inte på något sätt minskat i intensitet.

Som vd i en startup fick hon plötsligt användning av hattarna som blivit hennes signum.

"Är man en person som vill göra bra ifrån sig är det bra att ha många hattar att välja på. Ibland får jag byta flera gånger under en och samma timme - produktutvecklingshatten, HR-hatten, ekonomihatten, säljhatten och några till."

Nu har Sofie Lindblom, som utsetts till en av Näringslivets mäktigaste kvinnor av Veckans Affärer, VA:s Supertalang 2017 och en av de 50 mest inspirerande kvinnorna i tekniksektorn i Europa, en ambition som inte går av för hackor.

"Målet här är inget kort om att bygga nästa unicorn från Stockholm och sätta en ny global standard för innovation."