Fotograf: Mike Mozart/Flickr

Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

Läskjätten vill utveckla en cannabisdryck.

Coca-Cola är i samtal med Aurora Cannabis om att utveckla drycker innehållande CBD, den psykosfria ingrediensen i marijuana. Det rapporterar BNN Blomberg Television.

Enligt Coca-Cola följer man noggrant CBD-marknaden och dess implementering i wellness-drycker världen över.

Men detta till trots har inga slutgiltiga beslut kring CBD tagits även om sektorn växer snabbt, sade en talesperson för Coca-Cola i ett mejlsvar till Bloomberg. Uppgifterna om Aurora Cannabis avböjde man att kommentera.

Coca-Colas intresse för cannabis beror på att den traditionella dryckesbranschen håller på att bromsa in. Genom att addera cannabis som en trendig ingrediens hoppas man kunna växla upp försäljningen.

Coca-Cola har utöver cannabis också tittat mot kaffe som en tillväxtmotor. Förra månaden blev åtagandet på området klart större när man meddelade förvärvet av kedjan Costa Coffee för 5,1 miljarder dollar.

Läs mer: Håller läskbranschen på att dö ut? Här är siffrorna som gör att Coca-Cola och andra jättar nu måste tänka om helt


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.