Fotograf: Northvolt press

Svenska batterifabriken Northvolt tog just jättekliv mot full finansiering – ”Det kommer inte kosta 40 miljarder längre”

Den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson berättar nu att jätteprojektet Northvolt inte längre kommer att gå loss på 40 miljarder kronor och att förhandlingar om nya pengar pågår.

 

Det är många som ifrågasätter den tidigare Tesla-chefen Peter Carlssons möjligheter att finansiera sitt enorma batteriprojekt Northvolt.

Hittills har Northvolt tagit in en dryg miljard, pengar som nu används för att bygga Northvolt labs, demolinan i Västerås, där cirka 300 till 400 personer ska anställas. Byggnationen startade i april och kommer att färdigställas till första kvartalet 2019. Produktionen kommer att starta i mitten av nästa år.

Pengarna används också för att expandera huvudkontoret som idag består av 130 personer från ett 30-tal länder. Enligt Peter Carlsson ska ytterligare 70 anställas innan årsskiftet och under nästa år ska personalstyrkan dubbleras.

”Den första delen av finansieringen tog lite längre tid än vi trott, men det hindrar inte på något sätt den tidsplan vi satt upp från början. Vi sa att vi skulle ta in minst 100 miljoner euro och det har vi gjort”, säger Peter Carlsson till VA.se.

Är det 10 miljarder ni behöver nu?

”Vi är inne i en runda nu och vi kommer att behöva mer än 10 miljarder kronor. De kommer att komma från olika kanaler, men när vi är klara kommer vi att berätta om den.”

När kan det komma att ske?

”Jag säger inget datum för jag har fått så mycket stryk när jag sagt det tidigare, men vi jobbar på detta under året.”

När måste ni ha fått in de 40 miljarder kronor projektet kommer att kosta?

”Det är inte 40 miljarder längre. Vi har hittat effektivitetsförbättringar på 25 procent, minst. Vår ambition är att bygga så att Skellefteå är uppe och rullar till 2024. Det innebär att vi fram till dess kommer att behöva finansiering. Samtidigt har vi också ett kommande kassaflöde som hjälper oss. Vi börjar att sälja batterisystem redan nästa år.”

Peter Carlssons Northvolt är långt ifrån ensamma om att planera stora batterianläggningar i Europa. Enligt Peter Carlsson behövs sex lika stora anläggningar som den Gigafactory Elon Musk bygger just nu i Nevada för att tillfredsställa behovet i Europa år 2025.  De aktörer vars planer är kända är koreanska LG och SG Innovation, men också kinesiska bolag.

”BYD har inte ännu sagt vad de ska göra, de har bara sagt att de ska expandera. Däremot genomförde CATL en stor börsintroduktion i Kina för två månader sedan där de aviserade att de kommer etablera sig i Tyskland.”

Varför etablerar de sig i Europa?

”När vi går in i storskaligheten, när de stora industrierna ställer om, då går batterimarknaden från att vara global till att bli regional. De stora batteripacken binder upp kapital och de stora aktörerna vill ha produktionen i närheten av deras fabriker.”

Trots tuff konkurrens menar han att dagens planer på batterifabriker i Europa inte är i närheten av den efterfrågan som kommer att finnas från de stora biltillverkarna.

”Om vi bara tar vad Daimler, BMW och Mercedes kommer att efterfråga 2025, cirka 190 gigawatt timmar av battericeller, finns det en stor möjlighet att vi kommer att få se en ordentlig brist.”

Ni har ju positionerat er produktion runt NMC-kemin, men forskningen går ju så fort framåt nu så vad händer om det blir en annan kemi som gäller i framtiden?

”Man ska titta på det ur ett par perspektiv. Vi jobbar med en katodkemi som kallas för NMC. Där är hela industritrenden att man går mot en högre koncentration av nickel och mindre och mindre kobolt. Här är industrin eniga. Sedan kommer en fas, svårt att säga exakt när, där man kommer att gå från wet chemistry till fast form. Det som också kommer att hända med stor sannolikhet är att man kommer att ändra designen av anoden, men det är långa cykler. Det är realistiskt att få se en sådan övergång bortom 2025. Den designen som vi gör i Västerås är redan redo för detta. Det finns många olika tänkbara vägar var kemierna är på väg och hur designen kommer att se ut, och vi kan inte gardera oss för alla. Men vi är ganska säkra på att den setupen vi har är ganska framtidssäker.”

Läs även: Northvolt-toppen: ”Europa kommer att behöva 8 Northvolt-fabriker redan 2025 - men ingen bygger dem”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant