Fotograf: A-Z

Zlatans sportmärke går i graven – förluster på hundratals miljoner

A-Z blev en stor besvikelse. 

2016 lanserades sportklädesmärket A-Z med det käcka slagordet ’from amateur to Zlatan’. Bakom satsningen var Norska Varner Group, som också äger bland andra Dressman och Volt – men nu har företaget bestämt sig för att lägga ner A-Z. Det rapporterar Dagens Industri.

Under sin två år långa historia har A-Z inte lyckats leva upp till förväntningarna.

Märket såldes till en början uteslutande på internet, men enligt Market bestämde sig Varner i slutet av 2017 för att börja ta in A-Z i sina andra affärer för att ge skjuts åt försäljningen. Det visade sig inte vara tillräckligt.

”Trots en solid tillväxt i 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr”, skriver Varner-gruppen i ett pressmeddelande.

Redovisning från 2017 och 2016 visar att bolaget gick med 105 miljoner kronor i förlust per år. Utan att räkna in verksamhetens kostnader 2018 innebär det en total förlust på minst 210 miljoner – nästan 300 000 kronor om dagen, skriver Dagens Industri.

Det är inte det första misslyckade försöket att sälja med hjälp av fotbollstjärnans varumärke. Appen ’Zlatan Unplugged’ fick läggas ned i början av 2017 efter att ha rapporterat förluster om 300 miljoner.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant