Fotograf: A-Z

Zlatans sportmärke går i graven – förluster på hundratals miljoner

A-Z blev en stor besvikelse. 

2016 lanserades sportklädesmärket A-Z med det käcka slagordet ’from amateur to Zlatan’. Bakom satsningen var Norska Varner Group, som också äger bland andra Dressman och Volt – men nu har företaget bestämt sig för att lägga ner A-Z. Det rapporterar Dagens Industri.

Under sin två år långa historia har A-Z inte lyckats leva upp till förväntningarna.

Märket såldes till en början uteslutande på internet, men enligt Market bestämde sig Varner i slutet av 2017 för att börja ta in A-Z i sina andra affärer för att ge skjuts åt försäljningen. Det visade sig inte vara tillräckligt.

”Trots en solid tillväxt i 2017 blev den europeiska satsningen på sportkläder för dyr”, skriver Varner-gruppen i ett pressmeddelande.

Redovisning från 2017 och 2016 visar att bolaget gick med 105 miljoner kronor i förlust per år. Utan att räkna in verksamhetens kostnader 2018 innebär det en total förlust på minst 210 miljoner – nästan 300 000 kronor om dagen, skriver Dagens Industri.

Det är inte det första misslyckade försöket att sälja med hjälp av fotbollstjärnans varumärke. Appen ’Zlatan Unplugged’ fick läggas ned i början av 2017 efter att ha rapporterat förluster om 300 miljoner.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

VA KVINNA PODCAST

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.