Fotograf: Ulf Skarin

Han ska revolutionera musikindustrin med AI: ’Vi vill bygga den nya tidens skivbolag från grunden’

Snafu Records är skivbolaget som ska revolutionera musikindustrin underifrån – med hjälp av AI. Hör grundaren Ankit Desai berätta hur i podden Min bästa idé.

Det finns ofantliga mängder musik därute, på ett myller av streaming-plattformar. Det gör det också nära nog omöjligt att som lyssnare hitta fram till den allra bästa musiken.

Det vill Snafu Records råda bot på genom att sålla fram hittills okända hittar ur musikbruset.

”Vi vill bygga den nya tidens skivbolag från grunden”, säger Snafu Records vd och grundare Ankit Desai.

Och det betyder ett bolag som tar sin utgångspunkt i artificiell intelligens och smarta algoritmer.

”Med hjälp av tech letar vi upp världens bästa musik och sprider den till lyssnare över hela världen.”

Ankit Desai är teknikhjärnan bakom bolaget. Han har tidigare bland annat arbetat med att utveckla algoritmer hos jätten Universal Music.


Idén bakom bolaget är i grunden enkel. Snafu Records har skapat algoritmer som scannar igenom mängder av musik från musikplattformar som Spotify, Youtube och Apple Music för att hitta artister och låtar som sticker ut. Dessutom scannar de sociala media i jakt på indikatorer.

När bolaget sedan vaskat fram en låt försöker de att köpa rättigheterna, och sedan kommer intäkterna när låten spelas på exempelvis Spotify. 

Bakom bolaget står också en rad kända profiler som musikproducenten Carl Falk, som skrivit hittar till artister som One Direction till Ariana Grande, Mastiffs tidigare kreativa chef Mattias Bernard och Mariah Strengnel, med en bakgrund på hälsoappen Lifesum.

Hittills har man tagit in ungefär 10 miljoner kronor i riskkapital och algoritmen hinner analysera över 1 500 osajnade låtar i veckan. Och det är själva algoritmen som är det hemliga receptet, även om den slutliga urskiljningen av låtar görs av medarbetarna på Snafu Records.

I dag delar de tre musikjättarna Universal, Sony och Warner på sjuttio procent av intäkterna. Men de står bara för en procent av all ny musik som lanseras. Snafu Records drog igång för bara ett halvår sedan och har redan knutit artister till sig.

”Förhoppningsvis kommer vi hitta lysande artister som aldrig annars kanske skulle kommit fram.”

Lyssna till hela samtalet mellan Ulf Skarin och Ankit Desai i lunchpodden Min bästa idé för att höra mer om hur kombinationen maskin och människa ska förändra hela musikindustrin.

Följ Ulf Skarins dagliga luncher på Instagram med personerna vars idéer bygger det nya näringslivet.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Uppgifter: Handelsbanken skakas av metoo-härva
  2. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  3. Morgan Stanley hittar ny svensk favoritaktie: ”Kursnedgång ger köptillfälle”
  4. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  5. Först på VA: Svenska batteridrottningen tecknade just sitt första kommersiella avtal – med Kinas batterikung
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv

För dig som prenumerant