ANNONS

Fem myter om flygfrakt – som inte stämmer

Är det verkligen så dyrt att frakta med flyg? Och hur snabbt går det egentligen? DB Schenkers flygchef Gustaf Sundqvist hjälper till att slå hål på några myter om flygfrakt.

1. Det är dyrt

Jag vill vara tydlig med att jag tycker att det ska kosta lite extra att flyga, särskilt med tanke på hur flyget påverkar miljön. Måste du flyga har det hänt något som gör att du har väldigt bråttom vilket omöjliggör annan frakt. Det är den korta leveranstiden du betalar för. Generellt har fraktpriserna, precis som passagerapriserna, blivit billigare de senaste tio åren.”

2. Det är för mycket pappersarbete

Varken du eller jag vill ju sitta på ett flygplan fullt med lådor under oss som ingen vet vad de innehåller. Säkerheten är därför som bekant hög och det gör att det blir en del pappersarbete, men inte för dig som kund. Vi sköter allt pappersarbete som numera nästan är helt digitalt.”

3. Det går inte så snabbt som man tror

Om du skickar väldigt ofta kanske du kan uppfatta det så, men det stämmer inte riktigt. Skillnaden mellan personer och gods är att vi bär oss själva ut från planet och flygplatsen medan godset måste bäras ut. Däremot är inställelsetiden för en passagerare och gods den samma. Så frakten går fort men sedan är det allt runt omkring som kan upplevas som lite trögt.” 

4. Sverige är för litet – det går för få flyg härifrån

”Norra Europa är som bekant inget flygnav men det spelar inte så stor roll eftersom Köpenhamn finns nära, precis som hubbarna i Amsterdam och Frankfurt. Som kund kan du alltid få iväg din frakt med flyg från Sverige.”

5. Man kan inte skicka så stora volymer med flyg

Det finns rena fraktmaskiner som lastar så mycket som 100 ton. De är specialplan, men ett vanligare är Boeing 777, den nya jumbojeten som de stora flygbolagen kör med. Den tar flera hundra passagerare och 15 ton frakt.”

Läs mer om DB Schenker och flygfrakt här! 


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant