ANNONS

Hur skapar man ett framgångsrikt företag? Experten Helena von der Esch ger sina bästa tips

Att starta och sedan leda ett företag innebär många utmaningar där ledarskapet spelar stor roll för utvecklingen. Vi har träffat Helena von der Esch, affärsrådgivare på Grant Thornton, som vet vad som krävs för att lyckas som entreprenör. 

Hur ska man tänka som entreprenör? Resan som egen företagare bjuder på många utmaningar, faser och stadier – vilket i början ofta känns ovant och stressande. Att redan från början reda ut sina ambitioner är en viktig del, enligt Helena von der Esch.

”Det är viktigt att man som partners pratar om: var är vi nu, hur kom vi hit och vart är vi på väg. Ägare säger ofta olika, då är man illa ute och måste börja från början för att ha samma värderingar i en bolagsstart.” 

Krävs struktur

Helena träffar många företag som vill ha hjälp med att reda ut olika delar av sitt företag, och det viktigaste är att våga – våga satsa, be om hjälp och hantera obekväma situationer.  

”Det behövs struktur i ett företag och alla kan inte göra samma sak. Vi måste dela upp viktiga uppgifter mellan oss och vara tydliga med vem som ansvarar för vad. Våga konfrontera varandra och var raka och tydliga mot varandra”, säger Helena von der Esch.  

”Ofta tänker man att ’nu har vi chansen, nu kör vi’, men man har även andra saker som måste skötas. Stanna upp och reflektera över hur länge ni orkar stanna i den här intensiva fasen och takten. Hinner man inte med det allmänna arbetet under en längre period måste man ta det som en varningsklocka.”

Vart är vi på väg?

Att veta vart man är på väg är en viktig del i det hela, för att man sedan ska kunna kommunicera ut sitt ledarskap både till omgivningen och anställda. Enligt Helena von der Esch finns det en snäv uppfattning om att företagare vill bestämma själva, men det är otroligt viktigt att låta sig utmanas av andra människor och ta in extern hjälp utanför företaget. 

”Berätta för anställda och omgivningen vad ni vill med ert ägande. Ha en tydlig struktur i ägandeskapet som de anställda förstår och känner sig trygga med. Sen måste man komma ihåg att känna efter, när är det dags att ta hjälp? När är det dags att lämna sitt hjärtebarn och gå vidare? Behöver vi byta ägare och hur gör vi då? Vilken typ av chef vill du vara? Titta uppåt och neråt, led uppåt och lyft nerifrån”, säger hon.

Man bör även ha koll på vad som hör hemma var – vilka diskussioner ska tas i styrelserummet och vilka diskussioner ska tas i ledningsgruppen? Effektiv styrning hör exempelvis hemma i styrelserummet. 

”Styrelsecoaching är en god hjälp om man inte vet var man ska börja eller hur man ska ta tag i ett problem. Oavsett utgångsläge vill vi på Grant Thornton bidra till att ägarna kan enas om en gemensam målbild. Med den på plats kan vi lättare prioritera rätt samt skapa utveckling och stabilitet i företaget”, avslutar Helena Von der Esch. 

Läs mer om Grant Thorntons företagscoaching här!