Fotograf: Hövding

Hövding dubblar försäljningen av airbaghjälmar efter succékampanj

Hövdings cykelhjälmar blir allt mer populära. Det syns inte minst i försäljningsstatistiken.

Hövdings cykelhjälmar blir allt mer populära. Det syns inte minst i försäljningsstatistiken. I andra kvartalsrapporten rapporterade företaget, registrerat på Nasdaq Frist North, att antalet sålda hjälmar mer än dubblats jämfört med samma kvartal föregående år – från 8 456 till 17 074.

Försäljningsspurten ledde till en ökning av omsättningen med 113 procent, från 11,8 miljoner till 25,2 miljoner. Rörelseresultatet förbättrades från -12.2 miljoner till -12 miljoner, medan bruttomarginalen steg till 21 procent.

Hövding förklarar i ett pressmeddelande att försäljningsrekordet kan tillskrivas marknadsföringskampanjen ’Baklängesolyckan’.

I videon visas en olycka där en Hövding skyddar cyklisten från skada, uppspelad baklänges.

Försäljningen har varit särskilt stark i Tyskland, men också nära dubblats i Sverige och Danmark. I tyskland ökade försäljningen 242%.

Under 2019 planerar Hövding att lansera nästa generation av sina airbaghjälmar.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Två styrelseledamöter köper aktier i Swedbank
  2. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  3. Swedbanks genomklappning på börsen får hela sektorn att gunga
  4. Medhelp polisanmäler tidningen som avslöjade 1177-läckan
  5. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  1. Landet skrotar BNP-måttet – börjar mäta välmående istället
  2. De flåsar Tesla i nacken – här är elbilarna som är redo att köra om
  3. Flygbolag går i konkurs – svenska flygplatser drabbade när alla avgångar ställs in
  4. FI övervägde att dra in tillståndet för Avanza Pension – som istället varnas och bötfälls
  5. FBI-agenten som fällde ”Wolf of Wall Street”: Verkligheten är mycket värre än i filmen

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.