Hövding dubblar försäljningen av airbaghjälmar efter succékampanj - CYKELMODE
Fotograf: Hövding

Hövding dubblar försäljningen av airbaghjälmar efter succékampanj

Hövdings cykelhjälmar blir allt mer populära. Det syns inte minst i försäljningsstatistiken.

Hövdings cykelhjälmar blir allt mer populära. Det syns inte minst i försäljningsstatistiken. I andra kvartalsrapporten rapporterade företaget, registrerat på Nasdaq Frist North, att antalet sålda hjälmar mer än dubblats jämfört med samma kvartal föregående år – från 8 456 till 17 074.

Försäljningsspurten ledde till en ökning av omsättningen med 113 procent, från 11,8 miljoner till 25,2 miljoner. Rörelseresultatet förbättrades från -12.2 miljoner till -12 miljoner, medan bruttomarginalen steg till 21 procent.

Hövding förklarar i ett pressmeddelande att försäljningsrekordet kan tillskrivas marknadsföringskampanjen ’Baklängesolyckan’.

I videon visas en olycka där en Hövding skyddar cyklisten från skada, uppspelad baklänges.

Försäljningen har varit särskilt stark i Tyskland, men också nära dubblats i Sverige och Danmark. I tyskland ökade försäljningen 242%.

Under 2019 planerar Hövding att lansera nästa generation av sina airbaghjälmar.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

För dig som prenumerant