Digital karriär med spökskrivare augusti 2018
Författaren och spökskrivaren Antonia Stackelberg hjälper kvinnor boosta sina karriärer. Fotograf: Antonia Stackelberg/Privat, CC0 Public Domain/pxhere

Boosta din digitala karriär? Ge ut en bok!

”Förr var det manliga vd:ar i 70 årsålder som kom till oss. I dag är det unga kvinnor som vill ha en bok i sitt cv”, säger spökskrivaren Antonia Stackelberg.

Antonia Stackelberg driver Blomdahls Bok tillsammans med Elisabet Broomé. Till skillnad mot traditionella förlag väntar de inte på att få in manus, utan utvecklar bokkonceptet tillsammans med sina kunder. De kallar sig själva för spökskrivare eller uppdragsskribenter.

”Vi intervjuar våra kunder hemma hos dem, på landet, på flygplatser, på jobbet, i taxin på väg mellan möten. Och sen skriver vi deras bok åt dem”, säger Antonia Stackelberg.
Förr var den typiske kunden en äldre manlig vd som ville dela med sig av erfarenheter från ett långt yrkesliv eller som hade tankar om framtiden.

I dag är det en yngre kvinna som är mitt i karriären och som ser en egen bok som ett taktiskt och affärsmässigt smart drag.

Antonia Stackelberg

Gör: Författare och spökskrivare, driver Blomdahls Bok AB tillsammans med Elisabet Broomé.
Bakgrund: Projektledare TV4 och marknadschef TV6.
Böcker: ”Tänk som en turk om du vill lyckas i Sverige” åt Kadim Akca, ”Festikettboken” tillsammans med Camilla von Otter, uppdrag åt företag och organisationer samt hemliga spökskrivaruppdrag.
Drömkund: ”Suad Ali, Migrationsverkets unga superstjärna som vill bli FNs första kvinnliga generalsekreterare. En talang som hon bör ha en vass global bok under armen.”

”De vill komma in i sökmotorerna och bli recenserade i sociala medier. För dem räcker det om 100 personer köper boken – det viktiga är att andra göra reklam för dem. Syftet kan vara att vissa personer ska läsa deras bok eller att de ska komma in i styrelser.”

När manuset är klart finns det flera vägar att gå för att få boken utgiven. Den kan ges ut på Blomdahls Boks förlag, den kan ges ut på eget förlag av kunden eller den kan skickas till något eller några av de stora förlagen för bedömning.

”Men det stora jobbet gör vi tillsammans redan innan vi börjar skriva. Det gäller att inte fega ut när det kommer till konceptet. En bok är en tuff produkt som man måste våga stå för.”

”Och titeln är jätteviktig!”, tillägger hon.

”Vill man skriva om om smarta tips för konflikthantering kan man inte kalla boken ’Första hjälpen vid konflikthantering’ utan hellre nåt i stil med ‘Så här förenar du judar och araber i konferensrummet’.”

 

Tre karriärfördelar med en egen bok…

  1. Vässar ditt cv – nästan ingen metod ger lika mycket pondus som en egen bok.
  2. Du blir känd via föreläsningar och sökmotorer. Med rätt sökord kan du nå massiv spridning genom förlag och näthandel oavsett om boken säljer eller ej.
  3. Du slipper göra reklam för dig själv.

…och tre misstag på vägen dit

  1. Du skriver själv i stället för att ta hjälp av någon som har i uppdrag att göra dig smart och rolig.
  2. Du utvecklar inte bokens grundkoncept och du måste sälja boken i stället för att boken säljer dig när den kommer ut.
  3. Du fegar ur på titeln. Ta ut svängarna och när det börjar ila i magen är du på rätt väg.