Ulf Skagerström och Karl Andersson, två av Matsmarts grundare. Fotograf: Binniam Eskender/pressbild Matsmart

Gammal mat säljer som smör i solsken – nätbutiken mer än dubblade intäkterna

Fler och fler kunder hittar till Matsmart.

Nätbutiken Matsmart mer än dubblade intäkterna i fjol. Det rapporterar DI Digital.

LÄS ÄVEN: Här är Ikeas nya satsning – investerar i matsajt

Intäkterna uppgick till 159,3 miljoner kronor, jämfört med 2016 års 69,3 miljoner kronor. Förlusten ökar också, fast inte i samma utsträckning som intäkterna.

”De största anledningarna är nya kunder som hittat till oss men också lojaliteten hos våra kunder, när de väl hittat till oss så återkommer de gärna”, säger vd:n och medgrundaren Karl Andersson till DI Digital.

Vd:n uppger att man investerar i bland annat lager och logistik för att kunna fortsätta växa, och delger att det inte finns planer på att i närtid uppvisa vinstsiffror.

Förra året sålde bolaget totalt 2 022 ton mat som annars skulle ha gått till spillo. I ägarlistan finns bland annat Northzone, Norrsken Foundation och grundarna bakom Avito.

HÅLLBARHETSPODDEN: Istället för att slängas: Sajten som säljer 400 ton överblivna matvaror


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  2. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  3. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  4. Bud på småbolaget får aktien att tokrusa – när börsen hankar sig över nollan
  5. Greta spränger drömgräns, skrotat BNP-mått och världens viktigaste affärsidéer – har du koll på vad som hänt i VA:s värld?
  1. Leif GW efter veckans sanslösa börsklipp: Håller hårt i aktierna – och ska köpa mer
  2. Köpte företaget för 1 krona – nu är han Sveriges senaste miljardär
  3. Turistmeckats bakgård: Övergivna bostäder i Italien säljs nu för bara 10 kronor
  4. Han gjorde som Musk fast decennier tidigare – kusliga likheter mellan dagens superentreprenör och Howard Hughes
  5. ”Digitala uppstickare snor kunderna – medan storbankerna kliar sig i huvudet”

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.