Fotograf: Wikimedia Commons/Unsplash

Direktleverans från butik – så ska H&M-konkurrenten Zara vinna nätshoppare

Snabbhet ska vinna kunder.

H&M-konkurrenten Zara, som ägs av spanska klädbolaget Inditex, satsar på leveranser från butiker som ett sätt att öka försäljningen. Det rapporterar Wall Street Journal.

Läs även: H&M:s ärkerival lanserar nytt vapen i slaget om nätshopparna

Zara utrustar sina butiker med kapacitet att genomföra leveranser för nätkunder, och hoppas att de kan levereras varorna snabbare än om kläderna går via ett varuhus.

Satsningen inbegriper 2 000 butiker i 48 länder, däribland USA. Det medför att det är en av de största satsningarna som gjorts kring denna butiksfunktionalitet, och Zara väntar sig att butiksförändringarna är slutförda innan utgången av året.

Enligt Inditex-vd:n Pablo Isla är draget av en väldigt stor strategisk betydelse för klädjätten, och man nämner en idé om full integration mellan butiker och digitala lagerrum. Enligt Isla ökar sannolikheten för att kunna ta ut fullpris om man erbjuder kunden vad den vill ha på ett snabbt sätt.

Wall Street Journal skriver att Zaras satsning sker mot bakgrund av hur traditionella så kallade brick-and-mortar-aktörer försöker använda sitt butiksnätverk i syfte att öka konkurrenskraften mot Amazon.

Läs även: Skakigt för H&M-konkurrenten – Zara slaktas på börsen

Analytikern Brendan Witcher väntar sig att en tredjedel av amerikanska klädåterförsäljare med årlig försäljning på en miljard eller mer kommer att kunna skicka varor från butik per 2020. Detta motsvarar en kraftig tillväxt då siffran var nära noll för fem år sedan.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant