Fotograf: Lars Pehrson/SvD/TT

H&M:s näst största ägare ska ha sålt 5,8 miljoner aktier i bolaget

Aktier till ett värde av 800 miljoner kronor kan ha sålts.

Den amerikanska kapitalförvaltaren Harris Associates ser ut att under det andra kvartalet ha sålt nästan 5,8 miljoner aktier i H&M. Det framgår av en uppdatering från ägardatatjänsten Holdings.

I och med minskningen uppgår Harris samlade H&M-innehav till lite färre än 117 miljoner aktier per den 30 juni. Ägarandelen har minskat från 7,4 till 7,0 procent under kvartalet. Baserat på snittkursen under det andra kvartalet har Harris sålt aktier för cirka 800 miljoner kronor.

Statistiken ska dock läsas med en reservation. Harris innehav i H&M är fördelat på flera olika fonder, där absoluta merparten ligger i Oakmark International Fund, där minskningen är fastställd. Ett par av de andra fonderna, med ett mindre antal H&M-aktier, är dock inte uppdaterade i ägarstatistiken sedan slutet av mars. Den exakta minskningen under det andra kvartalet kan alltså vara större eller mindre än ovan.

Harris Associates, som fortfarande är näst största ägare efter familjen Persson, dök upp i H&M:s ägarlista sommaren 2015 och har ökat i flera steg sedan dess. Ingen försäljning finns registrerad i Holdings statistik.

I början av 2018 motiverade David Herro, förvaltare på Harris, investeringen i H&M för Dagens Industri:

"Vi tror att marknaden är för kortsiktig och vet att många har blankat aktien. Det oroar oss inte, men det som oroar oss är två saker. Har problemen identifierats och har bolaget de rätta lösningarna. Jag hoppas vi börjar se resultat av de teknikinvesteringar bolaget säger sig ha gjort inom de 12-18 månader", sade han till Dagens Industri i februari.

Harris vill varken bekräfta eller motivera minskningen.

"Vi kommenterar inte vår nuvarande handel ('current trading'), men vi menar att det finns bra värde i H&M och vi äger mer än 7 procent av de utestående aktierna", skriver David Herro i ett mejl till Nyhetsbyrån Direkt på måndagen.

H&M:s rapport för det andra kvartalet presenterades i slutet av juni och rörelseresultatet om cirka 6 miljarder kronor var i enlighet med analytikerförväntningarna. Samtidigt hade klädbolagets stora varulager växt ytterligare och bolagsledningen medgav att det blivit tuffare att nå målet om en resultatförbättring under 2018.

"Det kommer att bli en gradvis förbättring under det andra halvåret. Det har blivit tuffare att nå helårsmålet, men det är fortfarande ett halvår kvar, så vi får se", sade vd Karl-Johan Persson på rapportpresentationen.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium