Fotograf: Swish Beverages: @webroughtwine

Rosévin på burk är instagramkungens exitstrategi – ”Influencernas dagar är räknade”

Influencerindustrin är på nedgång, men med drycker som 'White Girl Rosé' ska Josh Ostrovsky säkra kassaflödet efter instagramkarriären. 

Det är inte bara fotbollstjärnor som Zlatan som sadlar om till affärsmän när de passerat sitt bästföredatum. Instagramprofilen Josh ’The Fat Jew’ Ostrovsky – eller @thefatjewish – har också ett växande sidoprojekt: rosévin på burk.

Tillsammans med David Oliver Cohen och Tanner Cohen startade influencern med över 10 miljoner följare Swish Beverages 2015. Deras första produkt var ett rosévin under namnet White Girl Rosé. Sedan dess har deras vinssortiment utökats med bland andra ’Babe Rosé’ som säljs på burk, ’Pink Party Rosé’ och ’Family Time is Hard’.

May we suggest drinking dessert.

Ett inlägg delat av SWISH BEVERAGES (@webroughtwine)

I en intervju med CNN säger Ostrovsky att en av tankarna bakom rosévinet var att ge alla som är trötta på klyschiga bilder på solnedgångar, bebisar och acaiskålar något äkta. En annan del av motiveringen var att grundarna upplevde att det saknades ett populärt vinmärke på marknaden.

”Vid den tiden kunde igen nämna något vinmärke på rak arm. Åtminstone ingen vi kände eller någon som vi skulle vilja hänga med eller festa med”, förklarar Ostrovsky till CNN.  

Affärerna rullar på och eventuellt ska Swish Beverages snart lansera ett fatvin.

Men företaget har undvikit att co-branda sig med ’The Fat Jew’s starka varumärke. Influencern menar att det är en medveten strategi för att minska exponeringen mot en industri han betraktar som på nedgång.

"Man kan bara vara influencer en begränsad tid."

Marknaden kommer mättas på influencers eftersom det inte finnas några trösklar för inträde, och det får värdet av influencermarknadsföring i sociala medier att eroderas, menar Ostrovsky. 

”Det är en väldigt standard värdebetraktelse. Ju fler människor som [blir influencers], desto mer valmöjlighet har märkena – och desto mindre blir då värdet av varje influencer.”

Men varumärkena är knappast helt okopplade...


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Efter Afound: Nu öppnar H&M ny outlet i Stockhomsförort
  4. Hon byggde ett miljonbolag från en etta i Botkyrka – nu är hon på jakt efter kvinnliga superentreprenörer
  5. Bud på småbolaget trumfas med ännu högre premie – aktien tokrusar
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Topp 10: Aktierna med starkast köpsignaler just nu
  5. Rockström: Så halverar vi klimatutsläppen till 2030 – ”Digitala revolutionen är världsekonomins joker”

För dig som prenumerant