Fotograf: Bzzt press

”Svindlande succé”: Bzzt siktar på 400 fordon i Stockholm och expansion i Europa

De sympatiska eldrivna taxipoddarna från Bzzt har rullat på Stockholms gator i ett år. Sven Wolf, bolagets vd, berättar för VA om Stockholmarnas aptit att åka, stundande Europa-lansering samt visionen om att göra tjänsten helt gratis i framtiden. 

“Det är helt svindlande. Vi har fortfarande svårt att förstå att det har gått så bra. Bara från januari har efterfrågan ökat med 300 procent.”

Så sammanfattar Sven Wolf, Bzzts vd, året som gått sedan hans bolag släppte lös 18 el-tuktuks på Stockholms gator i maj 2017.

Sen den stekheta lanseringsdagen har bolaget genomfört cirka 70 000 körningar i huvudstaden samtidigt som fordonsflottan trefaldigats till snart 50 ”podtaxin” som de pastellfärgade EU-mopederna brukar kallas.

Annat nytt med Bzzt

  • För att öka effektiviteten ska bolaget från och med juli introducera snabbladdare som kan ladda en podtaxi på cirka en timme.
  • Siktar på att ta in 30 miljoner kronor för expansion
  • Målet är att bli lönsamt i Stockholm innan man satsar på utlandsexpansioner
  • Vill expandera i 4 städer i Europa och/eller Norden under 2019

 

De korta, avgasfria resorna som kostar 3 öre per meter verkar ha charmat Stockholmarna.

”Efterfrågan är urstark, och den ökar stadigt utan att vi gör några marknadsinsatser. Vi siktar på att fördubbla flottan i år, och sedan fördubbla en gång till påföljande år,” säger Wolf. Målet är alltså att ha 200 poddar på gatorna vid slutet av 2019.

På längre sikt tror bolaget att Stockholm kan rymma upp till 400 fordon.

Men först vill man göra tjänsten så välfungerande som möjligt, och den stora utmaningen hittills har varit att plocka upp väntande kunder tillräckligt snabbt. Det har man börjat få ordning på, menar Sven Wolf.

“Vi har blivit effektivare med hjälp av smarta algoritmer som gör att vi skickar rätt pod till rätt kund, helt enkelt. Våra förare har blivit mer erfarna och vi klarar av fler körningar per timme,” säger han.

Vintersäsongen verkade inte heller sätta stopp för bolaget. ”Det blev omkring 10% sänkt efterfrågan. Vi hade väntat oss ett tapp på omkring 30-40%”, säger Wolf.

Bzzt säger att det vill bidra till att tränga ut fossildrivna fordon från storstäderna. 

Reklamskyltar som ny intäktskälla

Nyligen har Bzzt-fordonen blivit utsmyckade med digitala reklamskyltar på taken.

”De kan göras tillgängliga för annonsörer på olika platser och tidpunkter, vilket skapar mycket mer möjligheter för annonsörerna”, säger Örjan Jansson, Bzzt medgrundare och forskningschef.

En del kunder tyckte att bolaget hade blivit för kommersiella när reklam från KRY (och andra bolag) börjat pryda poddarna. 

Men det handlar om en större strategisk satsning – som med tiden ska bidra till att göra tjänsten billigare för kunder, menar Bzzt-cheferna. Jansson säger att syftet med det hela är att skapa ”en förstärkande loop” av intäkter som ska finansiera prissänkningar, utan att kompromissa på förarlöner.

Långtidsdrömmen är att tjänsten ska vara helt gratis, och finansieras förutom reklam genom till exempel genom datainsamling på saker som luftkvalitet med mera.

“Vi vill  ju gå längre och skaffa fler intäktskällor, som gör att vi kan sänka priserna och i bästa fall köra gratis i framtiden. Det är vår vision,” säger Jansson.

Örjan Jansson (t.v.) och Sven Wolf.

En första prissänkning skulle kunna bli aktuell ”i bästa fall 2019,” menar han. 

Året 2019 har många andra mål för den idealistiska Uber-utmanaren från Lerum.

Europeisk expansion och ny finansieringsrunda

Efter Stockholm, tänker Bzzt lansera i fyra städer i Europa eller Norden under nästa år genom samarbeten med lokala entreprenörer. Vart expansionerna ska äga rum är ännu inte helt klart men bolagets chefer antyder att Barcelona och Berlin ligger högt upp på listan.

När VA ringer upp Sven Wolf befinner han sig just i Barcelona. Det också är en stad som är ”som gjord för Bzzt”, erkänner han, och skrattar till när vi undrar i fall det är ren tillfällighet att han gör besök där. ”Det är så mycket folk som rör sig i centrum, och jag tror vi skulle passa in extremt bra där.”

Vart Bzzt väljer att lansera beror på många olika faktorer.

”Det är allt från juridiken till löneläge som bestämmer var vi rullar ut. [En annan viktig] bit är att hitta rätt människor för att bygga rätt relationer. Alla bitarna måste falla på plats”, säger Wolf.

Givetvis har kalaset kostat en del också. Bolaget brände omkring en miljon i månaden under det första året, vilket motsvarar majoriteten av det kapital bolaget tagit in.

”Vi är en startup, och det är inte meningen att vi ska gå med vinst riktigt ännu. Det handlar om att vi investerar för framtiden, och växer fort,” säger Wolf.

För att lyckas med expansionen siktar bolaget på att ta in mer finansiering under hösten samt fortsätta på den inslagna crowdfunding-linjen på FundedByMe. Sammanlagt vill man fylla på kassan med omkring 30 miljoner kronor.

Till Breakit sade Örjan Jansson att målet är att omsätta 400 000 kronor  i veckan i Stockholm till hösten, givet att allt annonsutrymme fullbokas.

Ni säger att ni vill bli gratis en dag. Det låter ambitiöst?

”Vi ser att det finns en enorm marknad för korta resor i staden. Bara i Stockholm görs en miljon korta resor på under 5 kilometer per dygn. En tjänst som Bzzt får då en väldigt hög beläggningsgrad. Det gör att vi kan hålla låga priser så lågt som möjligt, så att så många som möjligt ska kunna åka. Med stora volymer blir det andra intäktskällor som skapas – till exempel kring reklam och data.”

Vad har feedbacken varit från de anställda?

”Vi lägger mycket tid och kraft på att hitta personer som är professionella och positiva och goda representanter för varumärket. Vi jobbar kontinuerligt med att coacha dem. Det har blivit ett fint och sammansvetsat team och också bra feedback från kunderna vilket är fantastiskt roligt. Dessutom har vi har drygt 15 procent tjejer som kör vår flotta. Branschstandard ligger på under fem procent, och vi vill helst komma upp i 50 procent.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant