Anna Urombi, grundare och vd på Addtruly Fotograf: VA

Från FN i New York till startup-grundare – Så ska hon göra bolagens välgörenhet till mycket mer än 'greenwashing'

Prisade Anna Urombi och hennes Addtruly har stora planer sin digitala lösning där företagen får hjälp att hitta rätt i välgörenhetsdjungeln. Men det handlar inte om greenwashing, försäkrar hon.

I Visby råder ingen söndagslunk. Sakta men säkert drar Almedalsstormen in över den gotländska staden och de många vita tälten börjar fyllas med folk. Mitt i vimlet träffar jag Anna Urombi. En matchmaker av det lite annorlunda slaget.

För många år sedan var hon och hennes kamrat Malin Ljungerstedt i New York på en semesterresa och slogs, som många andra, av synen på alla tiggare på gatan. Men istället för att bara skänka några dollar här och där bestämde de sig för att göra något större.

Från början var deras fokus inställt på reseorganisationer.

”När kunderna bokade sin resa kunde de välja att skänka pengar till organisationer som hade en koppling till den destination de valde”, säger Anna Urombi.

Men Addtruly, som duon grundade 2014, breddade ganska snart sin målgrupp till att omfatta företag i fler delar av näringslivet. I Addtrulys databas finns idag ett 30-tal välgörenhetsorganisationer och ett tiotal är på väg in, säger Anna Urombi.

”Vi börjar få ganska bra bredd nu, både geografiskt och vad gäller inriktningar. Tidigare hade vi väldigt många organisationer utomlands. Men nu, vartefter vi får in fler svenska kunder inom business-to-business som vill engagera sig lokalt, satsar vi på att få in fler organisationer i Sverige.”

I valet av vilka organisationer som ska finnas i databasen har Anna Urombi stor glädje av sin tidigare anställning på FN i New York där hon jobbade specifikt med gräsrotsorganisationer under ett och ett halvt år.

”Vi har våra nätverk, inte minst mina kontakter inom FN. Men det är också organisationer som söker sig till oss på egen hand eller kunder som vill ha hjälp att kvalitetssäkra organisationer som de kommit i kontakt med. Svenska ambassaden har också varit till stor hjälp.”

Men hur kvalitetssäkrar ni dem?

”Vi använder oss av Charity Ratings kvalitetssäkringsmetoder. Charity Rating ligger bakom Givarguiden.”

Det första steget i Addtrulys tjänst handlar om att matcha företag med relevanta organisationer. Idag görs det genom samtal och workshops med företagen kring allt från den produkt eller tjänst de erbjuder till deras värderingar, men framöver ska även denna del av tjänsten digitaliseras säger Anna Urombi.

Det andra steget handlar om att hjälpa företagen att kommunicera sin satsning på ett relevant sätt i olika kanaler men också kunna få del av uppföljning från organisationer som fått finansiellt stöd.

”Många satsar stora pengar i organisationer men missar uppföljningen. I vår tjänst ingår två typer av uppföljningar. Rapporterna handlar om med hur pengarna använts, hur många som påverkats och vad de lett till för resultat i exempelvis livssituationen för de man vill hjälpa. Det finns ju det klassiska exemplet med myggnät som man skänker men där mottagaren inte fått information om hur de används. Det kommer vi åt i de uppföljningar vi gör.”

Idag har Addtruly, som förutom Anna Urombi själv består av ytterligare tre personer, ett 20-tal kunder.

Är det inte lite passé att jobba på det här sättet nu när trenden är att företagen ska jobba hållbart i hela sin affär?

”Vi tycker att superviktigt att företagen ska ha hållbarhet i sin kärnaffär, men vår tjänst vänder sig mot företag som vill börja jobba med hållbarhet, ett sätt att närma sig området. Men vi vänder oss till dem som behöver konkretisera det som de gör i övrigt som många gånger kan vara lite fluffigt och svårt att greppa. Genom vår tjänst kan de visa på konkreta resultat.”

Hur vet ni att det inte handlar om greenwashing?

”Vi gör en kvalitetssäkring även av företagen och är tydliga med vilka företag vi vill jobba med.”

Anna Urombi, som kom till Sverige från Ryssland som sjuåring, hade inga tidiga drömmar om att bli entreprenör. Istället använde hon att utbildningen hon skaffade sig i statsvetenskap och globala studier till arbeten inom FN eller som volontär i sin pappas hemland Uganda för 12 år sedan.

”Jag visste inte vad entreprenörskap handlade om. Jag trodde det var att äga en pizzeria.”

Addtruly har hittills dragit in 2 miljoner i externt kapital, från bland andra riskkapitalbolaget Wellstreet och affärsängeln Bo Mattson. I början av nästa år planerar Anna Urombi en ny runda i syfta att kunna expandera verksamheten i främst Sverige.

Att vara kvinna och entreprenör har både för- och nackdelar menar Anna Urombi.

”Man sticker ut. Och trots att jag inte skulle vilja att det var så, så är det positivt. Samtidigt ställs det andra krav och man får andra typer av frågor från investerare än vad män får. Istället för fokus på affärsmöjligheterna ställs en massa frågor kring ens kompetens, familj och andra frågor som man aldrig skulle ställa till en man.”