Fotograf: Håkan Röjder

Skånes tyngsta affärsängel: Många blir lifestyle-entreprenörer för att ha det mysigt och trycka totebags

Efter att ha träffat mängder av entreprenörer har Hampus Jakobsson blivit en bullshit-avslöjare som få kan mäta sig med. För VA.se berättar en av Sveriges mest aktiva ängelinvesterare om vad de flesta saknar för att verkligen lyckas.  

Han är dubbelt aktuell som nybliven hedersdoktor vid Malmö universitet och en av tech-profilerna bakom Startupmanifestet som presenterades häromdagen. Hampus Jakobsson slår inte av på takten trots att han skulle kunna leva gott på den förmögenhet han själv skrapat ihop.

Tillsammans med studiekamrater grundade han mjukvarubolaget The Astonishing Tribe, TAT, i Malmö år 2002 som senare skulle skapa användargränssnittet till Googles första telefon. År 2010 fick de närmare 1 miljard kronor för sin skapelse när Blackberry köpte rubbet.

Läs mer: Svensken som byggde Android - och snoppade av Google-grundaren

Pengarna från TAT-affären har hjälpt till att bygga upp Skånes techscen. Hampus Jakobsson har själv investerat i vad han själv uppskattar till 86 bolag och är medgrundare till nordiska ängelnätverket Nordic Makers, accelatorn FastTrack och startuphubben The Ground i Malmö.

Han är även partner på Berlinbaserade riskkapitalbolaget Blueyard Capital, styrelseproffs och coachar andra grundare.

VA får en pratstund med skåningen precis innan han ska tala inför Norges startupelit om hur man bygger framgångsrika team. Många av grundarna här på konferensen Startup Extreme i Bergen är i tidiga faser med sina bolag.

I den nya generationens teknikbolag finns det en hel del som imponerar på Hampus Jakobsson. Han anser att golvet har lyfts inom nordisk tech på senare år. Allt fler bolag håller hög klass.

Men samtidigt ser han problem som hindrar dem från att växa till globala jättar. Ett sådant är brist på driv bland många entreprenörer.

”Skandinaviska bolag allmänt uppfattar jag som oambitiösa. Grundarna är inte alls lika ’born global’ här, de siktar inte på världsmarknaden på samma sätt. Det konstiga med det är att Skandinavien är väldigt bra på att bygga globala bolag. Vi kan ju inte bygga inhemska bolag för marknaden är för liten.”

Han fortsätter:

”Det finns alltid några stycken som sticker ut och är ambitiösa, men de är få om man jämför. Här finns många som är hobbyentreprenörer och som jag tycker ska vara ärliga mot sig själva och sin omgivning i det att de inte är ute efter att bygga ett jättestort bolag.”

Hampus Jakobsson har inget problem med det i sak.

”De är ute efter att ha trevligt och vara lifestyle-entreprenörer. Det är inget fel att vara lifestyle-entreprenör på något sätt. Det är precis som att driva en liten design-byrå och trycka totebags. Klart folk ska få göra det och ingen ska se ner på dem.”

Men när grundare sänder helt andra budskap riskerar folk att bli lurade, menar han.

”Det farliga är när någon bygger ett bolag där de egentligen vill driva en mysig liten byrå och sedan kallar sig för startup. Sådant tycker jag är ganska bullshit, för då liksom ljuger de sig för själva och för andra och förvirrar en massa människor. Både de anställda och investerare. Man skickar ett budskap att man ska bygga något som man faktiskt inte vill.”

Hajpen kring startupkulturen är en förklaring.

”Jag tror det är ett uttryck för att hela startup- och entreprenörskapskulturen har blivit ganska coolt. Men att driva ett globalt stort bolag är som att vinna OS i en gren. Det är inte så att alla personer är speciellt lämpade för att försöka ens delta i OS. Om du är med i OS och ska komma på prispallen, då får du göra det som krävs. Om du inte är sugen på att göra det, säg då inte att du ska vinna OS inom fem år. Det är bara konstigt och dumt.”

Ett annat problem som Hampus Jakobsson ser det är att många bolag i Norden saknar sälj- och marketingkultur. Det försökte han själv råda bot på med uppstartsbolaget Brisk, en säljacceleratorstjänst som han drev efter TAT.

Men bolaget lyfte aldrig och sommaren 2016 gick det i graven. Nedläggningen är inget han ångrar det minsta.

”Vi i Norden är ganska dåliga på att döda idéer, utan lyckas bygga zombie-bolag som överlever ganska länge. Vi måste bli bättre på att säga att det här inte kommer bli så bra som vi vill. Antingen säljer vi det eller så dödar vi det. Det gör vi inte, utan kör det ett eller två år för långt. Problemet med det är att du då har slösat två år av ditt liv.”

”Jag tror vi är för sentimentala. Fortfarande har vi inte lyckats anamma en kultur där det okej att verkligen misslyckats.”

Lärdomarna från konkurser kan i själva verket bli avgörande för om nästa bolag lyckas, enligt Hampus Jakobsson.

”Vissa grundare som har konkat ett bolag har lärt sig mer. Det är som att lära sig cykla, vem har inte trillat och fått skrapsår på benen när de lärt sig cykla. Problemet är när vi har en kultur där vi bara glorifierar dem som är uppe på cykeln istället för de som trillat 300 gånger.”


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. ”Dags att fyndköpa nischbanken som lockar med hög direktavkastning”
  3. Personalslakt på Fingerprint Cards: Tre av fyra får gå från Skånekontoret
  4. Medias iskalla profetia i en notis från 1912 – fick skrämmande rätt om klimatkrisen
  5. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Cola hoppar på senaste hälsotrenden – ska sälja kombucha
  5. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis

För dig som prenumerant