Fotograf: Tomas Oneborg/SvD/TT, H&M Home (montage)

H&M tar upp kampen med Ikea – här är deras nya möbelsatsning

Klädjätten breddar sortimentet.

H&M Home ska börja sälja möbler och lampor i sina butiker samt öppna åtta nya butiker i Europa.

Det skriver Dagens Industri på onsdagen.

Från och med i höst kommer det att finnas enklare möbler, så som sidobord och pallar, samt lampor i H&M Homes sortiment.

"Inredning blir allt viktigare för våra kunder och vi ser också att mode och inredning flyter ihop allt mer och inspirerar varandra. Att bredda sortimentet ser vi därför som ett naturligt steg i att göra oss tydligare och bidra till en bättre helhet, samtidigt som vi bygger vidare på vårt modearv", säger H&M Homes vd Anders Sjöblom till DI.

I dag finns H&M Home online på 38 marknader. Möblerna och lamporna kommer till en början att säljas via nätet på tio marknader och i de specialdesignade H&M Home-butikerna som man planerar att öppna. I dagsläget är åtta planerade.

I Sverige kommer tre butiker att öppna i slutet av augusti.

"När vi öppnar de nya butikerna kommer vi ha ett dubbelt så stort sortiment som i dag", säger Anders Sjöblom.

Han säger att H&M Home vuxit med nära 50 procent varje år sedan H&M Home blev ett eget bolag, väl över prognosen på att bolagen inom "New business" ska ha en försäljningstillväxt på minst 25 procent per år fram till 2022.

På frågan om det kommer att bli designsamarbeten även inom H&M Home svarar han:

"H&M är pionjärer när det gäller samarbeten, så det ser vi absolut framåt, men i nuläget kan jag inte avslöja mer."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant