ANNONS

Nya utmaningar för e-handeln: Därför vill företag handla som privatpersoner

E-handeln har en stor potential inom B2B, men det finns utmaningar som behöver mötas för att utvecklingen verkligen ska ta fart. Det visar rapporten Convert där Collector Bank analyserat den svenska e-handeln.

E-handel inom B2B blir allt vanligare. Ändå vänder sig många företag till B2C-aktörer för att handla online. Varför? Och vilka krav har företagen på e‑handelslösningar?

Collector Banks rapport Convert visar att många företag väljer att e-handla hos B2C-aktörer. Anledningarna är flera enligt Josef Bosaeus, Client Executive på Collector Bank.

”I vissa fall beror det på att de säljande företagen inte erbjuder e-handel, i andra fall beror det på att e-handelslösningen inte lever upp till köparens krav. Oavsett anledning är det tydligt att en stor del av företagen vill handla online och väljer ofta det enklaste sättet även om det innebär att de går miste om avtalspriser”, säger Josef Bosaeus.

Större krav på enkelhet

För att lyckas med e-handel måste det vara enkelt menar Josef Bosaeus. Sex av tio småföretag ser för stora hinder för att göra inköp på nätet - där två hinder står ut: komplicerad kundregistrering och betalningsprocessen.

”Det är tydligt att vi tar med vårt privata beteende in i våra yrkesroller. B2B-företagen måste lägga resurser på att förenkla köpresan, annars riskerar de att tappa företagskunder till B2C-aktörer”, säger Josef Bosaeus.

Fler aktörer behöver erbjuda digital handel

Så varför har inte utvecklingen kommit längre? Det kan bero på att många företag fortfarande föredrar att handla på det ”gamla sättet”. Cirka hälften av de företag som ingår i undersökningen uppger att majoriteten av inköpen sker via telefon och en lika stor andel gör merparten av sina inköp i fysiska butiker.

”Det avgörande skälet är dock att fyra av fem av de tillfrågade företagen i partihandeln inte ens erbjuder e-handel i dagsläget. Fler aktörer måste digitalisera försäljningen för att den digitala B2B-försäljningen ska kunna lyfta”, säger Josef Bosaeus.

Företag med digital kompetens ställer högre krav

Enligt rapporten skiljer det sig mellan hur företagen väljer att handla online. Nästan alla företag anger att faktura är det vanligaste och bästa sättet att betala men en femtedel av de tillfrågade föredrar andra betallösningar, som kort- och direktbetalning.

”Företag med hög omsättning tenderar att i större utsträckning sakna det önskade betalsättet. Det är också dessa som är minst nöjda med de betallösningar som erbjuds idag. Ju större vana av digitala sammanhang ett företag har, desto tydligare kravbild på inköpsprocessen”, säger Josef Bosaeus.

Enkelhet, snabbhet och valmöjligheter

För att den digitala B2B-handeln ska få en chans att fortsätta utvecklas behöver de säljande företagen anpassa sig efter sina kunders förändrade beteende.

”Det finns ett etablerat konsumentbeteende hos dem med höga krav på enkelhet, snabbhet och valmöjligheter. Nu är det upp till de säljande företagen att möta konsumenternas behov. De som lyckas kommer att se det i försäljningssiffrorna.”

Läs hela rapporten och mer om Collector Bank här!


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant