Fotograf: Hövding press

Trendiga airbaghjälmar syns plötsligt överallt – men ett störande problem får cyklister att tveka

Det lossnar rejält för Hövding som lyckats omsätta hajp kring upplåsbara hjälmar till försäljning. Nu siktar bolaget på jättelika marknaden i USA, berättar vd:n Fredrik Carling för VA.se. Han kommenterar också fall med hjälmar som löses ut utan att vara nära en olycka.

Populariteten har knappast undgått någon som tar cykeln till jobbet. Tidigare vände sig nyfikna om efter cyklister som susade förbi iförda den karakteristiska nackkragen. Nu har de blivit så pass vanliga att ingen reagerar.

Bakom de uppblåsbara hjälmarna står Malmöföretaget Hövding som grundades år 2005 till följd av ett examensarbete i produktdesign vid Lunds universitet.

Senaste rapporten var ett hack i kurvan, vilket de själva förklarar med den sena våren, men innan dess har bolaget redovisat imponerande tillväxt i spannet 48 till 66 procent flera kvartal i rad.

I maj passerades milstolpen 100 000 sålda hjälmar.

Hövdings vd Fredrik Carling förklarar att produkten säljer bäst när den nått en viss nivå användare. Denna ”tipping point” är bolaget nu på väg att passera i sina starkaste fästen, enligt vd:n.

”När du ser en Hövding på gatan så genererar det ett förtroende för produkten och en aha-känsla som är annorlunda än för många andra produkter”, säger han.

Förutom i Sverige finns Hövding numera på 15 marknader i Europa samt i Japan. Flest kunder har man i Stockholm, Malmö och Köpenhamn, följt av Berlin och Hamburg, uppger vd:n.

Nästa steg kan bli att ta sig an den jättelika marknaden i USA. Nyligen besökte Fredrik Carling Washington för att träffa representanter för den amerikanska produktsäkerhetsmyndigheten.

”Vi har bett produktssäkerhetsmyndigheten i USA om ett undantag för att i framtiden kunna sälja produkten där utan att behöva omcertifiera mot bakgrund av det europeiska kravet. Men det ligger längre fram i tiden.”

Prislappen på 2 700 kr verkar inte avskräcka en växande kundkrets.

Höga betyg av säkerhetsforskare är en del av förklaringen. Enligt företagets egen uppgift har 2 300 cyklister som krockat skyddats av sin Hövding-hjälm.

En annan förklaring är fåfänga – med en airbaghjälm kan cyklisten rädda sin frisyr utan att riskera hälsan.

Hipphetsfaktorn ska heller inte underskattas. På Instagram är tusentals inlägg taggade Hövding med folk som poserar i sina airbaghjälmar, bland andra ministrar och profilerade journalister. Anmärkningsvärt för en produktkategori som länge dragits med töntstämpel.

Kunderna är ambassadörer som sköter marknadsföringen helt gratis åt företaget. Ett annat smart grepp för att nå ut var en viral marknadsföringsvideo som fick över 150 miljoner visningar – och fick aktien att rusa på börsen.

Hövding är noterat på Nasdaq First North sedan 2015. Det faktum att bolaget ännu inte tjänar pengar har pressat kursen.

Tidiga användare har även fått känna på nackdelar med att vara först med att testa ny teknologi. År 2012 tvingades bolaget återkalla hjälmar på grund av konstruktionsfel.

I sociala medier vittnar kunder om hjälmar som blåses upp vid fel tillfällen – det vill säga även utan att olyckan är framme.

”Vi ser det som ett produktfel om den löst ut utan att vara med om en ordentlig olycka, och då ersätter vi med en ny”, säger Fredrik Carling.

Men det krävs att kunden har använt den enligt instruktionsboken för att bli kompenserad med en ny hjälm. Företaget kan då begära in den för att inspektera en inbyggd ”svart låda”.

Ett misstag som kan bli dyrt gäller aktivering och avaktivering av Hövding-hjälmen. Detta ska göras innan och efter varje cykeltur via en knapp i dragkedjan.

En konsument som blivit nekad kompensation har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, med berättelsen att en Hövding 2.0 plötsligt löstes ut i trapphuset på väg ned till cykeln. Hövding motiverade sitt avslag med att kunden hade aktiverat den för tidigt.

Andra beskriver hur hjälmen ”exploderat” på cykeln utan att vara i närheten av en krock. En cyklist i Frankfurt ska nyligen ha råkat ut för detta och säger sig två veckor senare ha ont i skuldror och nacke.

Det är ett av klagomålen som finns att läsa på företagets Facebook-sida. Elva personer har gett de låga betygen 1 eller 2 åt Hövding på Facebook, flera med liknande beskrivningar, vilket trots allt är en minoritet av totalt 82 recensioner som gjorts sedan slutet av 2013.

Hövding förklarar fallen med en ”inbyggd säkerhetsmarginal”. Den arbetar företaget löpande med för att göra så snäv som möjligt utan att tumma på säkerheten, säger Fredrik Carling.

”Då kan det vara händelser som cyklisten uppfattar som inte alls i närheten av en olycka. Men sensorerna och algoritmen uppfattar det som att det varit tillräckligt nära, och tar det säkra före det osäkra.”

Konsumentverket har fått in rapporter om att personer gjort sig illa när skyddet lösts ut. En som anmälde företaget 2017 säger sig ha svimmat, till följd av trycket kring halsen, och därefter upptäckt utslag på delar av kroppen.

Foto: Konsumentverket

Ett annat ärende hos Konsumentombudsmannen rör misstänkta hörselskador av ljudet från uppblåsningen. Detta ska ha hänt vid en vägkorsning när personen satte ned foten häftigt, ”med en stöt”, men utan att ramla.

”Omedelbart efteråt hade jag tinnitus, lockkänsla i öronen och hörde sämre. Tinnitus försvann efter hand. Men hörselnedsättningen och i viss mån även lockkänslan består. Jag har nu gjort en utredning på Hörselkliniken Karolinska sjukhuset där man konstaterat en hörselnedsättning”, skriver kunden.

Hövding motsatte sig delvis den bilden efter att ha tagit del av läkarens undersökning. Det konstaterades visserligen att ”tonaudoiometri tyder på en bilateral sensorineural hörselnedsättning av måttlig grad med symmetri till höger öras nackdel, framförallt i mellanfrekvenser”, enligt läkaruttalandet, men påpekades att användaren upplevt att hörseln försämrats gradvis under flera år.

Hövdings egna undersökningar av produkten och tester har ”inte kunnat styrka att ljudnivån från uppblåsningen varit anledning till nedsatt hörsel”.

”Det är det enda ärendet av vad vi uppskattar till cirka 6 000 uppblåsningar då någon har klagat på hörseln. Vi får respektera användarens upplevelse, samtidigt måste vi också respektera de krav som ställs av myndigheter och certifieringsprocessen. De kraven är satta mot bakgrund av en bred massa konsumenter där dessa nivåer är acceptabla. Vi möter kraven utan problem”, säger Fredrik Carling.

En tredje anmälare skulle demonstrera inköpet för sina föräldrar. Då small den av utan förvarning, vilket gjorde att personen fick ont i tummen och ett slag i bröstet, enligt anmälan.

Det sistnämnda fallet från 2016 fick Konsumentverket att göra ett så kallat påpekande och uppmanade då Hövding att undersöka hur olyckan kunde ske.

Ny teknologi förknippas med barnsjukdomar. Har ni fixat alla sådana nu?

”Det är klart att nu när vi har 100 000 ute på marknaden har vi fått en hel del erfarenhet. De stora barnsjukdomarna ligger bakom oss helt klart. Men vi kan tillstå att vi löpande märker saker som kan förbättras och göras smidigare”, säger Hövdings vd.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant