Hoppa till innehållet

Helsingborgs DagbladSydsvenskan
I samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.

Airbaghjälm utlöstes inte – Hövding ändrar marknadsföringen

Kritik riktas nu mot Malmöbaserade Hövding. Företagets marknadsföring ifrågasätts efter att en cyklists airbaghjälm inte löstes ut vid en kollision. ”Världens säkraste hjälm är inte så säker som Hövding lovar”, rapporterar Danmarks Radio.

Svenske Carl Lindahl, boende i Köpenhamn, frontalkrockar med en annan cyklist på en smal cykelstig – cykelairbagen löser inte ut. Han slår i huvudet i asfalten, får en fraktur på skulderbladet men klarar sig lyckligtvis utan allvarligare skador.

Den händelsen, där svensken använde Malmöbolaget Hövdings airbaghjälm, har berättats i Danmarks Radios granskande program Detektor.  Nu har programmet granskat Hövding, som i sin marknadsföring utropat sin airbaghjälm till världens säkraste cykelhjälm.

På sin hemsida hävdar Malmöbolaget att deras airbagteknologi är åtta gånger säkrare än traditionella cykelhjälmar, baserat på ”vetenskapliga undersökningar”.

Samma löfte kan man läsa på lådan, när man köper en Hövding, som fungerar genom att avläsa cyklistens rörelser 200 gånger i sekunden och därmed vara redo att lösas ut, om algoritmen upptäcker att cyklisten är på väg att falla.

Hövding hänvisar till en studie från Stanford University, som 2016 testade en rad cykelhjälmar i ett laboratorieförsök. I försöket blev hjälmarna testade för hur bra de skyddade mot en hjärnskakning vid ett lodrätt fall på två meter. Här klarade sig Hövding bäst, men det betyder inte att hjälmen i alla tillfällen är mest säker, säger forskaren David Benjamin Camarillo på Stanford University till Danmarks Radio.

Enligt Hövding bygger påståendet om deras hjälm, som Malmöbolaget utropar till världens säkraste, på flera vetenskapliga undersökningar. Men när Danmarks Radio ber om dokumentation kan Hövding bara peka på en vetenskaplig undersökning.

Detektor har frågat Hövdings vd Fredrik Carling varför de påstår att Hövding är åtta gånger säkrare än de traditionella hjälmarna, samt varför Carl Lindahls airbag inte löstes ut.

Fredrik Carling svarar:

”När vi misstänker att en Hövding inte har gjort som förväntat startar vi alltid en grundlig undersökning. I några fall kan vi konkludera att det sannolikt är Hövdingen som har felat.”

Han vill inte uppge hur många fall, liknande Carls, som är kända för företaget i förhållande till de 4.300 tillfällen där Hövding blivit korrekt utlösta.

På frågan om det är rimligt att påstå att Hövding är åtta gånger säkrare än en traditionell hjälm, baserat på en studie som enbart undersöker en specifik situation, svarar Carling ja. Han menar att uppgiften att testa Hövdings under olika omständigheter ligger hos forskningsinstitut och certifieringsorgan.

Fredrik Carling förklarar att företaget försökte göra rapporten från Stanford mer förståelig och att man därför förenklade den. Men att man efter granskning från Danmarks Radio har förstått att budskapet kan missförstås av användarna, samt att företaget nu kommer att ändra sin marknadsföring utan risk för missförstånd.

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera