Fotograf: Airdine

Här är 7 startups som gått i graven senaste året – trots hajp och superinvesterare

När det svämmar över av nyheter om nya enhörningar, oväntade uppköp och svindlande stora nynoteringar är det lätt att glömma alla de bolag som likt iZettle och Spotify siktade mot stjärnorna – men inte ens nådde trädtopparna.

Startups som techbolaget Greta, rekryteringsappen Selfiejobs och streamingtjänsten Voddler hade storslagna planer som möttes av enorm hajp, och i många fall minst lika stora investeringar. Nu finns de inte längre kvar.

Här är 7 hajpade starups som gick i graven under det senaste året:

1. Selfiejobs: 2015 – 2018

Foto: Skärmdump Selfiejobs.com

Appen beskrevs som ett ”Tinder för jobbsökande” och fokuserade bland annat på rekrytering inom restaurangbranschen. Kapital togs in i två rundor och uppgick totalt till drygt 3 miljoner kronor. Bolaget hade som mest 50 000 användare och 4 miljoner annonsvisningar per månad, enligt Breakit. Trots det tjänade de aldrig några pengar.

Nu har företagets hemsida släckts ned och bolaget är till salu, men att hitta köpare inom en allt svalare bransch är enligt bolagets grundare Martin Tall inte helt enkelt.

2. Greta: 2015 – April 2018

 

Foto: Marc Olivier LeBlanc

Teknikbolaget Greta, med bland andra den tunga affärsängeln Sophia Bendz i ryggen, trodde sig ha lösningen på problem som trafikstockning och överbelastning på hemsidor. Totalt togs drygt 12 miljoner in i finansiering och så sent som i höstas utsågs startupbolaget till ett av Stockholms hetaste av magasinet Wired. Nu har bolaget avslutat utvecklingen av tjänsten.

I ett blogginlägg förklarar en av grundarna, Anna Ottoson, bakgrunden till beslutet. Vid starten hade grundarna lovat varandra att aldrig bygga ett bolag för byggandets skull, och att om de inte kunde uppnå den positiva påverkan de ville ha så skulle man lägga ner. Att jättar som Amazon och Google förändrat spelplanen anges som en av anledningarna till beslutet.

3. Tinitell: 2014 – Februari 2018

Foto: Tinitell press

Det hajpade hårdvarubolaget Tinitell med sin armbandsmobil för barn försattes i konkurs tidigare i år efter en rad sälj- och produktproblem. Bolaget backades av bland andra Optimizer Invest och deltog även i Amazon Alexas acceleratorprogram. Totalt investerades drygt 37 miljoner i startupbolaget. Det stod emellertid snart efter Amazon-programmet klart att designproblem och dåliga komponenter gjorde massdistribution omöjlig.

Vid konkursen meddelande Tinitells vd Mats Horn att tanken var att bolagets amerikanska holdingbolag skulle köpa upp konkursboet för att sedan nylansera produkten. Mats och några av de tidigare ägarna försökte köpa upp bolaget, men förlorade budgivningen. Återstoden av bolaget gick istället till den norska konkurrenten Xplora.

4. Waitress: 2013 – Augusti 2017

Foto: Pixabay

Matappen Waitress skulle liksom många andra aktörer göra det enkelt för stockholmarna att köpa mat ute. Idén var att du via appen skulle beställa lunch för att sedan hämta upp den utan att behöva stå i kö. En av investerarna i bolaget var Lina von Post som driver bolaget Nära Hjärtat.

När bolaget meddelade att det var tid att lägga ner verksamheten hade de nått omkring 50 000 kunder, utan att lyckas få till några intäkter att tala om. En förklaring ska vara att alldeles för få personer besöker gallerior, vilket var ett av matappens främsta fokusområden.

En annan förklaring var givetvis även den stenhårda konkurrensen på marknaden, där aktörer som UberEats och Foodora satt press på de mindre matapparna.

5. Hakuna Mat: 2013 – Mars 2018

 Foto: Hakuna Mat

Foodtechbolaget Hakuna Mat hade som mål att utveckla en miljövänlig färs baserad på syrsor och mjölmask. Tanken var att konkurrera med köttet om en plats på svenskarnas middagsbord.

Efter att bolagets lager fyllts med insekter ansökte man om tillstånd att få bli ett livsmedelsföretag. Ansökan fick avslag och bolaget förlades med saluförbud med hänvisning till att produkterna saknade godkännande från EU-kommissionen, skriver Di Digital.

Grundarna fortsatte marknadsföra det alternativa livsmedlet samtidigt som man undersökte om lagstiftningen kunde tolkas på något annat vis. I slutet av 2017 kom emellertid det slutgiltiga beskedet: Livsmedelsverket meddelade ett definitivt ”nej” till att klassificera insekter som mat. Nu avvecklas bolaget, men grundaren Emma Aspholmer hoppas på att åter kunna starta bolaget när tiden är mogen.

6. Airdine: 2015 – Oktober 2017

Foto: Airdine

Svenska “Airbnb för hemlagad mat”, Airdine, skulle göra ditt hem till en restaurang. Precis som på Airbnb kunde du skapa en profil med bilder på dig själv och ditt hem, där gäster sedan kunde gå in och betygsätta sina upplevelser.

Idén bakom konceptet var att det fanns många som själva inte hade tid att laga mat, men längtade efter en hemlagad måltid. Efter två år konstaterades att de sex miljoner som den göteborgska restauranggruppen Avenyfamiljen investerat i projektet var slut och att bolaget ännu inte nått ut till tillräckligt många kunder.

En av förklaringarna ska vara att marknaden ännu inte är helt mogen för den här typen av tjänst, enligt medgrundaren Jonas Järvmarker.

7. Voddler: 2009 – Augusti 2017

Foto: Teppo K/Flickr

Streamingtjänsten Voddler kallades för ”Spotify för film” och hade som vision att bygga en plattform för videomaterial on demand. Intäktsmodellen liknade Spotifys och tanken var att plattformen skulle komma i en gratisversion finansierad av annonser och en betalversion.

Sammanlagt togs 200 miljoner in i riskkapital från bland andra Nokia Growth Partners och riskkapitalbolaget Deseven. Efter att det under 2013 blivit tydligt att affärsmodellen inte höll testades en ny modell där plattformen istället skulle säljas till aktörer i bland annat Asien. Inte heller den modellen lyfte, varpå bolaget under föregående år ansökte om konkurs.