Fotograf: Pexels

Därför är Generation Z dåliga nyheter för redan krisdrabbade H&M – analys från tung storbank

Sociala medier gav ”fast fashion” ett uppsving – men det peakade 2016. Med gigantiska Generation Z:s fokus på hållbarhet och kvalitet är det snabba modet på väg bort, enligt en analys från Bank of America Merrill Lynch.

Den som trodde att 1990-talets märkesjakt var över till fördel för mer värderingsstyrda klädinköp i framtiden bör tänka om. I alla fall enligt en färsk analys från storbanken Bank of America Merrill Lynch som omfattar en kundstudie av cirka 150 000 personer. 

Rapporten, som går under namnet Investors Beware: Gen Z is Changing the Landscape Again, visar att Generation Z låter inköpen drivas av varumärket. Drygt var femte – 21 procent – i generationen ser kvalitet och hållbarhet som de viktigaste drivkrafterna till ett köp, medan yngre eller äldre millennials ligger på 18 respektive 15 procent.

Storbankens analytiker ser trenden som ett tidigt bevis på att Generation Z tar steget från ”fast fashion” till färre, men mer exklusiva plagg.

Urban Outfitters, som redan har siktet inställt på unga millennials, väntas gå en ljus framtid till mötes, medan ”fast fashion”-bolag som spanska Zara-ägaren Inditex och redan krisdrabbade H&M får det än tuffare framöver.

Dessa bolag kunde dra stor nytta av att sociala medier-trenden bidrog till att millennials ville figurera med alla möjliga kläder i sina inlägg – men trenden ledde också till att kläders värde devalverades.

Förutom att gigantiska Generation Z nu tycks vara på väg att återskapa 90-talserans intresse för kvalitet och hållbarhet visar rapporten att en större andel 18–21-åringar föredrar att shoppa i butik (41 procent) än grupperna 22-30 och 31-38.

Oavsett detta blir online-presentation ändå alltjämt viktig, då Generation Z gärna börjar med att leta online.

I takt med det svagare intresset för ”fast fashion” ser storbanken också en trend där det blir allt dyrare för bolag som Inditex och H&M att nå yngre målgrupper.

Banken bedömer också att Generation Z-trenden redan har påverkat försäljningen negativt för dessa bolag.

Rapporten visar att ”fast fashion” peakade 2016, och har gått stadigt nedåt sedan dess.

Millennials vs. Generation Z:

  • Millennial-generationen är personer födda omkring 1980–2000.
  • Generation Z är personer födda 2000–2010.
  • Generation Z utgjorde 26 procent av den globala befolkningen 2015. Peaken nås vid 33 procent år 2020.

Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant