Efter att Kinas president Xi Jinping av vissa nätanvändare började liknas vid Nalle Puh försvann alla omnämnanden av björnen tillfälligt på Kinas mikrobloggplattform Sina Weibo, skriver Financial Times. Fotograf: Youtube/Michael Temer/Flickr

Nu tar AI jobben från kinesiska nätövervakare

Att censurera kinesiska nätanvändare har blivit en övermänsklig uppgift. De stora teknikbolagen i landet tar nu hjälp av AI för att övervaka och radera regimkritiskt innehåll.

Automatiseringen sveper in över världen och flera traditionella yrkesgrupper såsom lastbilschaufförer och industriarbetare riskerar att bli av med jobben. Det budskapet har nationalekonomer presenterat de senaste åren.

Men även en betydligt nyare yrkesgrupp är i farozonen, när den digitala tekniken vinner mark. Enligt Financial Times har Kinas nätövervakare börjat ersättas av artificiell intelligens.

Tillsammans anställer de kinesiska nätbolagen och myndigheterna flera miljoner censorer för att kontrollera innehåll som regimen bedömer som olämpligt, som exempelvis homosexualitet. Samtidigt är bland annat Google och Facebook blockerade i landet.

En analytiker som Financial Times har talat med uppskattar att Kinas 18 största sociala medier-bolag tillsammans spenderar över 20 miljarder kronor årligen på sina anställda övervakare. För affärsmodellen är det en kritisk kostnad, eftersom de annars inte får verka i landet.

Men i takt med att antalet nätsurfare har ökat i Kina har uppgiften att övervaka dem blivit allt för omfattande, skriver tidningen. Under åren 2012 till 2017 ökade antalet kinesiska mobilsurfare från 420 miljoner till 753 miljoner, enligt den kinesiska statens statistik.

Därför har företag börjat använda sig av maskininlärningsteknik för att automatiskt censurera innehåll. Ett av dem är iQiyi, en plattform för video.

Under 2014-2017 tjugofaldigades innehållet på plattformen samtidigt som antalet censorer fördubblades till 500. En del av jobbet görs alltså av AI, som raderar omkring 10 procent av allt innehåll.

"Maskiner är duktiga på att känna igen sexuellt innehåll, så vår mänskliga anställda lägger nu väldigt lite tid på det. Men de är inte så bra på att upptäcka olika teman som utvecklas", säger Kent Liu, som är teknikchef på bolaget, till Financial Times.

Det han syftar på är mer svårupptäckt regimkritiskt innehåll, som till exempel att president Xi Jinping av vissa nätanvändare liknades vid Nalle Puh efter att ha fångats på bild med USA:s president Barack Obama år 2013.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Googles superfuturist Ray Kurzweil: Minimera riskerna i ditt liv de närmaste 10 åren så har du en god chans till ett evigt liv
  3. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  4. Här är Nordens 10 hetaste aktier just nu
  5. Millennials flockas till cannabisaktier – nu kommer hajpen till Norden
  1. FN-rapport: Marknadskrafterna dödar planeten – dags för nytt ekonomiskt system
  2. Klimatexperten: ”Vi måste börja förbereda oss på att vår civilisation kommer att gå under”
  3. Proffsens svarta lista: 5 aktier du borde sälja innan alla andra gör det
  4. Coca-Colas nya recept för att få fart på försäljningen – cannabis
  5. Största kursrallyt på två decennier: Så kommenterar proffsen H&M:s uppvisning

För dig som prenumerant