Viva Latino är Spotifys tredje största spellista. Fotograf: Spotify press

Desperata artister mejlar Spotify-chefens barn för att komma in på rätt spellistor

En plats i rätt spellista på Spotify kan bygga en musikkarriär. ”Jag får tusentals mail i veckan från artister som vill att jag ska lyssna”, säger Spotify-chefen Nick Holmstén i en intervju.

Jag får tusentals mail i veckan från artister som vill att jag ska lyssna. De har till och med börjat maila mina barn”, säger Nick Holmstén, vice president of content på Spotify i en intervju med Dagens Industri.

Förra året listades han som en av musikbranschens mäktigaste av branschtidningen Billboard. Där hade han sällskap med en rad skivbolagschefer.

Hans makt består i att han och hans team kan avgöra vilka låtar som ska bli populära bland Spotifys över 100 miljoner lyssnare – och i förlängningen i andra kanaler.

Nick Holmstén anslöt till Spotify år 2013 när musiktjänsten köpte appen Tunigo, som han grundat. I dag leder han omkring 100 anställda i arbetet med att kurera och analysera låtar efter bland annat hur länge kunderna lyssnar på dem och huruvida de lyssnar klart eller hoppar vidare. Varje dag läggs omkring 30 000 låtar till på Spotify.

2013 när Nick Holmstén började på Spotify hade spellistor inte samma viktiga position som de har i dag på musiktjänsten. Nu är spellistorna ett viktigt instrument som avgör vilken musik som ska bli populär.

Ett exempel är spellistan RapCaviar, som har 9,5 miljoner prenumeranter, och har av Vulture  kallats den mest inflytelserika spellistan inom musik "som förvandlar mixtape-rappare till megastjärnor". Spellistan är så populär att den har gett upphov till en egen turné, RapCaviar Live.

Ett annat exempel på hur spellistor har blivit viktigare är låten Despacito. Låten som är gjord av Luis Fonsi och Daddy Yankee och remixad av Justin Bieber toppade listorna i 47 länder. Men för Spotify var succén för Despacito ingen överraskning, enligt Dagens Industri. Musiktjänsten hade nämligen följt lyssningsvanorna hos den latinamerikanska diasporan under flera år och svarat genom att lägga in fler spanskspråkiga låtar i spellistorna.

Men Spotify är likgiltigt kring vilka artister som blir stora, enligt Nick Holmstén. Deras mål är helt enkelt att öka den totala lyssningstiden, oavsett vilka artister som spelas.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter
  3. Rekordkvartal får specialisten att rusa på börsen – allt om dagens rapporter
  4. Trump ställde Twitters vd till svars i Vita huset: Varför krymper min följarskara?
  5. Är fri frakt på väg bort inom e-handeln? Zalandos helomvändning kan vara början till slutet
  1. Proffsens varning: Sälj de här 7 aktierna innan det är för sent
  2. Skönhetsjätten säger hejdå till över 1 miljon följare på sociala medier – vill slippa ”algoritmernas tyranni”
  3. Tesla-storägaren har i tysthet dumpat nästan alla sina aktier
  4. Svenskt lyxluftskepp till Nordpolen – de blåser liv i gammal teknik som skonar klimatet
  5. Jättelik SAS-strejk rycker närmare – kunder erbjuds omboka sina biljetter

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.