Viva Latino är Spotifys tredje största spellista. Fotograf: Spotify press

Desperata artister mejlar Spotify-chefens barn för att komma in på rätt spellistor

En plats i rätt spellista på Spotify kan bygga en musikkarriär. ”Jag får tusentals mail i veckan från artister som vill att jag ska lyssna”, säger Spotify-chefen Nick Holmstén i en intervju.

Jag får tusentals mail i veckan från artister som vill att jag ska lyssna. De har till och med börjat maila mina barn”, säger Nick Holmstén, vice president of content på Spotify i en intervju med Dagens Industri.

Förra året listades han som en av musikbranschens mäktigaste av branschtidningen Billboard. Där hade han sällskap med en rad skivbolagschefer.

Hans makt består i att han och hans team kan avgöra vilka låtar som ska bli populära bland Spotifys över 100 miljoner lyssnare – och i förlängningen i andra kanaler.

Nick Holmstén anslöt till Spotify år 2013 när musiktjänsten köpte appen Tunigo, som han grundat. I dag leder han omkring 100 anställda i arbetet med att kurera och analysera låtar efter bland annat hur länge kunderna lyssnar på dem och huruvida de lyssnar klart eller hoppar vidare. Varje dag läggs omkring 30 000 låtar till på Spotify.

2013 när Nick Holmstén började på Spotify hade spellistor inte samma viktiga position som de har i dag på musiktjänsten. Nu är spellistorna ett viktigt instrument som avgör vilken musik som ska bli populär.

Ett exempel är spellistan RapCaviar, som har 9,5 miljoner prenumeranter, och har av Vulture  kallats den mest inflytelserika spellistan inom musik "som förvandlar mixtape-rappare till megastjärnor". Spellistan är så populär att den har gett upphov till en egen turné, RapCaviar Live.

Ett annat exempel på hur spellistor har blivit viktigare är låten Despacito. Låten som är gjord av Luis Fonsi och Daddy Yankee och remixad av Justin Bieber toppade listorna i 47 länder. Men för Spotify var succén för Despacito ingen överraskning, enligt Dagens Industri. Musiktjänsten hade nämligen följt lyssningsvanorna hos den latinamerikanska diasporan under flera år och svarat genom att lägga in fler spanskspråkiga låtar i spellistorna.

Men Spotify är likgiltigt kring vilka artister som blir stora, enligt Nick Holmstén. Deras mål är helt enkelt att öka den totala lyssningstiden, oavsett vilka artister som spelas.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant