1 av 19
Bildspel: Rickard Gustafson, vd och koncernchef, SAS Fotograf: Rebecka Rynefelt

SAS vd Rickard Gustafson: ”Underskatta inte det första intrycket”

Vad tycker andra om dig som chef? SAS vd Rickard Gustafson, "mannen med svenskt näringslivs tuffaste uppdrag", betonade vikten av att förhålla sig till de anställdas perception när han talade till deltagarna i Novares och Veckans Affärers mentorprogram.

När Rickard Gustafson blev utsedd till SAS nya vd 2010 visste han att det var ett bolag som genomgick stora förändringar och behövde ta till radikala grepp för att överleva.

"Det i sig var ingen överraskning. Men det jag inte visste var att vi strax därefter tittade döden i vitögat, och faktiskt var konkursmässiga", berättade han från Grand Hotels scen, där han talade inför årets deltagare i Novares och Veckans Affärers mentorprogram.

Han berättade att den riktiga krisen kickade igång när Spainair gick i konkurs 2012. SAS hade ett lån utställt till bolaget på 150 miljoner euro, som fick skrivas av samma natt.

"I det läget var vi faktiskt i konkurs – med en ägare som sa att den stoppat in den sista kronan, och banker som sa: ni behöver inget kapital, det är en ägarfråga. Då sitter du ganska illa till, och hinner inte förankra alla beslut."

Rickard Gustafson, och resten av ledningen, tvingades snabbt ta ställning till om de kunde undvika en jättekonkurs, och på så sätt rädda 15 000 arbetsplatser.

"Vi kom fram till att vi hade en vecka på oss att få fram helt nya kollektivavtal, byta allas pensionsavtal och få till lönesänkningar på 15 procent. Det var jäkligt brutalt. Det fanns inte tid att bygga någon förankring underifrån, utan vi kämpade för att snabbt komma framåt. Vi fattade tuffa men tydliga beslut och högg ganska friskt i organisationen", berättar han.

Åtgärderna tog SAS ur krisen – men cementerade en, enligt honom själv, felaktig bild av hur han är, och vill vara, som ledare.

"När dammet hade lagt sig och vi var tillbaka i vardagen, och skulle börja bygga något långsiktigt, så insåg jag snabbt att jag hade stämpeln på mig som den här 'top-down-personen' som hugger vilt med yxan. Och vad som gjorde mig än mer bekymrad var att ledarna satt och väntade på direktiv uppifrån, när vi behövde bygga ett förändringsarbete underifrån."

Han menar att man aldrig ska underskatta det första intrycket. Och att man som chef alltid måste vara medveten om hur de övriga inom företaget uppfattar en som person. Den insikten ledde också fram till en ny ledarskapsmodell som han formulerade 2013, och som SAS har arbetat med sedan dess.

"Idag hoppas jag att organisationen har lärt känna en helt annat ledare, men jag har fortfarande inte helt lyckats tvätta bort det första intrycket."

Rickard Gustafson avslutade sitt föredrag med ett gott råd till alla chefer och blivande chefer.

"När ni kliver in som ledare i en organisation kommer ni att, just den dagen, ha vissa förutsättningar att förhålla er till. Glöm inte bort, att de omkring er kommer att studera er, verifiera vad ni gör och prata i kafferummet om vad ni har gjort. Deras världsbild, deras perception av hur ni är som ledare kommer att formas väldigt tidigt, och den bild som finns, det är den ni måste förhålla er till och jobba med."

Två röster om Novares och Veckans Affärers mentorprogram

Adepten Hanna Sutherlin och mentorn Anna Nordström.

Anna Nordström, HR-chef för Rädda Barnen (mentor):

"Jag har agerat mentor mer informellt tidigare, men det här är första gången jag är med i det här programmet, vilket känns jättekul och väldigt inspirerande. Nu har jag träffat min adept, och det känns som en 'perfect match'."

Vad har du för förväntningar på programmet?
"Det ska bli jättekul att få träffa min adept och höra vad hon har för utmaningar och frågor, och se om jag kan hjälpa henne på något vis utifrån mina erfarenheter. Samtidigt är det ett lärande för mig och jättekul att få kontakt med någon som är i en yngre generation och höra vilka frågeställningar hon brottas med."

Vad tror du främst att du kan bidra med?
"Utifrån min erfarenhet och min HR-kompetens kan jag förhoppningsvis vara ett bollplank för henne. Jag kanske har varit med om liknande situationer och därmed kan hjälpa henne på olika sätt."

Hanna Sutherlin, Hållbarhetsansvarig på Systembolaget (adept):

"Jag är förvånad över att det var så otroligt stort och uppstyrt, det hade jag inte förstått innan. Och jag är supernöjd med min match, den känns helt rätt – inte bara på pappret, det vill säga att vi arbetar med liknande frågor, utan också utifrån vad jag har efterfrågat: ett bra bollplank."

Vad tror du mest att din mentor kan bidra med?
"Hon har jobbat inom olika branscher, men med samma frågor, och det tror jag är jättebra för mig, att kunna få lite perspektiv. Det här är min första arbetsplats, och jag vill höra hur det fungerar på andra ställen. Dessutom tror jag att hon har en förståelse för den typ av utmaningar jag ställs för i min roll, utan att jobba med exakt samma saker."

Vad har du för förväntningar på programmet?
"Jag hoppas att det ska hjälpa mig att bli en bättre version av mig själv. Jag vill dels slipa på de saker som jag redan är bra på, men kanske också att jobba lite mer på att se vad jag kan använda de bitarna till – och också lära mig vad jag behöver bli bättre på."


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!

Kalendarium

För dig som prenumerant