Fotograf: TeroVesalainen/Flickr

Nu drar Snapchat tillbaka sin illa omtyckta design – i ett försök att rädda relationen med millennials

Snapchat har redan börjat dra tillbaka appens nya design. 

Beslutet ska ha tagits efter att företaget insett hur extremt illa omtyckt den var bland millennials, rapporterar Business Insider.

Redan igår kunde iOS-användare se förändringarna.

Den uppdaterade designen innebär att du hittar dina vänners Snapchat Stories där de tidigare var, tillsammans med stories från kända profiler. Därtill återställs den kronologiska ordningen bland snaps och chattar.

Anledningen ska vara att Snapchats ”impression score” gjorde en störtdykning bland användare mellan 18 och 34 år efter det att den nya designen introducerats, skriver Business Insider. Måttet används av marknadsundersökningsbolaget YouGov och visar om konsumenter har en övervägande positiv eller negativ bild av ett varumärke.

Snapchat lyckades med sin nya design radera 2 år värt av varumärkesbyggande gentemot millennials i ett enda svep, enligt Business Insider som refererar till YouGov.

Analytiker har tidigare uttryckt sig skeptiskt i frågor rörande såväl Snapchats kultur som företagsstruktur och menat att den nya designen varit ett symptom av ett betydligt större problem.


Nyhetsbrevet för det nya näringslivet:

Kalendarium

För dig som prenumerant

BLOGG

Följ chefredaktören på klimatresan

Under 2019 utmanar Veckans Affärer sina läsare att minska sina affärsresor med flyg med hälften. Chefredaktör Åsa Uhlin håller koll på hur det går med det och sitt eget mål att flyga mindre på bloggen VA:s klimatresa.