Tibor Blomhäll och Elon Musk. Fotograf: Tesla Club Sweden, John Raoux/AP/TT

Tesla Club Sweden ryter till mot Elon Musk: "Bra om han kan lära sig att hålla klaffen"

Tibor Blomhäll är ordförande för Tesla Club Sweden med drygt 4 000 medlemmar, varav cirka 1 200 har en egen Tesla. Nu tycker både han och klubben att det är dags att Elon Musk lär sig att hålla klaffen: ”Vilka andra biltillverkar-vd:ar väljer att twittra ut galet högt ställda produktionsmål”, frågar han sig retoriskt.

Likt hur Saddam Husseins informationsminister Mohammed Said as-Sahaf – även känd som ”Baghdad Bob” – uppgav att det gick bra för landets styrkor under Irak-kriget fast sanningen var raka motsatsen, hade man kunnat tänka sig att Tibor Blomhäll, ordförande för den svenska entusiastklubben Tesla Club Sweden, skulle försvara Tesla-grundaren Elon Musk med näbbar och klor.

Men efter mängder av utfästelser från Elon Musk om produktionsmål som inte har infriats tycker både Tibor Blomhäll och många av klubbens drygt 4 000 medlemmar att det är hög tid att Elon Musk lär sig att ”hålla klaffen”.

”Elon Musk twittrar ständigt ut otroligt höga produktionsmål. Jag menar, när såg du senast en sådan tweet från exempelvis Mercedes eller BMW:s ledare?”

Han tror också att Teslas krisstämpel kommer sig av att Elon Musk har alldeles för svårt att knipa igen truten.

”Det biltillverkarna har lärt sig under sina 100 år är att berätta så lite som möjligt innan man verkligen kan leverera. Jag brukar tänka att varenda gång Elon Musk säger någonting så finns det en mellanchef som står bakom i kulisserna och inte tror sina öron.”

Tibor Blomhäll är ändå övertygad om att Elon Musks tillkortakommanden när det gäler att ”hålla klaffen” kommer från en it-kultur där få om en ens någon höjer på ögonbrynen över försenade produkter eller uppgraderingar.

”Elon Musk kallar till och med prototyp-bilar för beta. Det är ett begrepp från datavärlden.”

Han tycker också att Elon Musk behövs som vd fram till dess att bolaget har passerat sin expansionsfas – något som ligger långt bort ännu.

Då framtidens image för Tesla både bygger på Elon Musk som person och hans visioner är Tibor Blomhäll också övertygad om att aktiekursen skulle störtdyka ifall styrelsen plockade bort honom i detta skede.

Det är ändå inte direkt så att Teslas krisstämpel har gått Elon Musk obemärkt förbi. Vid mitten av april gick Tesla-grundaren ut med ett internmejl om att alla investeringar över 1 miljon dollar måste godkännas av honom.

Som den Tesla-anhängare han är sticker Tibor Blomhäll ändå inte under stol med att företaget blöder ekonomiskt, men hävdar att Tesla inte gör någon förlustaffär på varje såld bil, utan att vinsterna snarare plöjs ned i fortsatt expansion.

Tibor Blomhäll tycker också att många tycks ha hängt upp sig på att Elon Musk kan kvittera ut ett kompensationspaket på 65 miljarder dollar om han lyckas höja bolagets marknadsvärde till 650 miljarder dollar.

”Når inte Tesla sina väldigt aggressiva expansionsmål får han inte en dollar extra. Hela Teslas aktiekurs bygger på expansion, och det är också däri som bolagets framtida värde ligger.”

Han tycker heller inte att det likt den adjungerade Stanford-professorn Steve Blank går att jämföra Tesla med biltillverkare som GM, då den sortens biltillverkares främsta mål är att producera vinst till aktieägarna.

”Tesla har som uttalat mål att accelerera världens övergång till hållbar energi och det målet är även aktieägarna på det klara med. Det är lite tragikomiskt att Tesla skulle gå med vinst från dag ett om man slutar expandera och att bolaget kort därefter skulle gå under.”

Tibor Blomhäll jämför dagens Tesla med ett snabbväxande startup-bolag och berättar om anställda som vittnar om att en vecka känns jämförbar med ett år hos andra biltillverkare.

Även om han tycker att Elon Musk borde lära sig att ”hålla klaffen” vänder han sig också mot kritiken angående Teslas produktion av Model 3. Han hävdar att Tesla hunnit producera fler sådana modeller under nio månader än vad exempelvis GM hann med Chevrolet Bolt under en lika lång tidsperiod.

”Det är ingen som talar om GM:s produktionsproblem, men de har heller inte någon vd som har gått ut och talat om aggressiva produktionsmål. Tesla siktar mot stjärnorna, men har i alla fall redan nått molnen.”

Han exemplifierar med att Model 3 numera är USA:s mest sålda elbil med lika mycket försäljning som Chevrolet Bolt och Nissan Leaf tillsammans.

Han tycker att kritiken om att Elon Musk inte skulle ha tillräckligt fokus på Tesla är överdriven med tanke på att en vanlig arbetsvecka består av två dagar Tesla, två dagar med raketbolaget SpaceX och en dag med frågor som kräver extra uppmärksamhet.

Då det gäller SpaceX har Elon Musk utsett en person som tar hand om den dagliga driften samtidigt som han mest fungerar som en affärsängel för övriga bolag såsom Open AI och The Boring Company, enligt Tibor Blomhäll.

Inom den närmaste 10-årsperioden räknar han med att Tesla ändå får en sådan ordning på verksamheten att bolaget åtminstone kommer att ligga på samma produktionsvolymer som Volvo. Däremot är det föga sannolikt att Tesla är topp tre på världsmarknaden om 10 år, enligt Tibor Blomhäll.

”Då du frågar Elon Musk om när han tror att något ska hända ger han alltid den mest optimistiska tidsuppfattning du överhuvudtaget kan tänka dig. Jag är övertygad om att ifall Elon Musk inte twittrade ut sina högt ställda mål skulle de flesta tycka att det går ganska bra för Tesla.”

Tesla har i dagarna rapporterat rekordförsäljning för Q1 med 3,4 miljarder dollar, vilket kan jämföras med analytikernas förväntningar på 3,22 miljarder dollar.

Förlusten på 3,35 dollar per aktie understeg analytikernas förväntningar på 3,48 dollar per aktie.

Aktien föll ändå med 4,5 procent i onsdagens efterhandel.


Med vårt NYHETSBREV missar du inget viktigt!


VECKANS AFFÄRERS SENASTE LISTOR

Kalendarium

MEST LÄST PÅ VA.SE

Senaste dygnet I veckan
  1. Från rik uppväxt till att skrapa tuggummi på lagergolv: Så höll den svenska smygrasismen på att knäcka topp-vd:n
  2. Grubblaren som blev serieentreprenör – och spindel i de tunga investerarnas nät
  3. Efter Paypal-försäljningen – Izettles grundare sällar sig till skaran av Sveriges techmiljardärer
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Här är enkla svenska uppfinningen som krossat sitt Kickstarter-mål – 10 gånger om
  1. Blankarna dubblade just insatserna mot H&M – satsar 7 miljarder på kurskollaps
  2. Stjärnförvaltaren Simon Blechers nya köpräd – shoppar aktier för 140 miljoner i svenska storbolaget
  3. 4 aktier som laddar för rusning på sommarbörsen
  4. Efter amorteringskravet - så har bostadspriserna i Stockholm påverkats
  5. Storbolagen med störst fallhöjd på börsen – enligt proffsen

För dig som prenumerant